Forse boete voor Hollandse Energie Maatschappij om misleiding klanten
De Hollandse Energie Maatschappij (ook bekend als HEM) krijgt een flinke boete van ruim 1 miljoen euro van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Het bedrijf misleidde, ondanks meerdere waarschuwingen van de toezichthouder, klanten met de verkoop van energiecontracten.
HEM schakelde andere bedrijven in om telefonisch klanten binnen te halen. In de telefoongesprekken werden consumenten misleid, onder meer doordat hen niet werd verteld dat het gespreksdoel de verkoop van een energiecontract was.
Agressieve telefoontjes
In een aantal gesprekken, die de ACM heeft beluisterd, werden consumenten agressief benaderd. Als zij het aanbod voor een nieuw contract afwezen, werd alsnog aangedrongen om wel in te gaan op het aanbod.
Behalve de agressieve verkooppraktijken hanteerde het bedrijf ook tarieven die ver boven het prijsplafond lagen, aldus de toezichthouder. Klanten die daarachter kwamen en weg wilden bij HEM, moesten vervolgens een hoge opzegvergoeding betalen.
Te veel betaald
"Sommige klanten betalen hierdoor ook nu nog onterecht maandelijks honderden euro's meer voor gas en elektriciteit", vertelt Manon Leijten, bestuurder van de toezichthouder. "De ACM vindt de praktijken zo ernstig, dat het een boete oplegt van 1,1 miljoen euro."
Zo werden consumenten telefonisch onder druk gezet:
Consument: "Het is heel duidelijk, maar ik heb er echt een heel raar gevoel bij, en dat had ik ook, dat hadden we vorige keer ook al, maar toen hebben we het gedaan en toen zaten we eraan vast en toen was het helemaal verkeerd. En dat ge-, dat rare..."
Verkoper: "Nou, u zit nergens aan vast, hè."
C: "Gevoel heb ik nu weer een beetje."
V: "Ja, maar mevrouw, u zit nu nergens aan vast. Op het moment dat we accorderen is het puur dat u accordeert dat het tijdelijk... Via de ABN AMRO, dat blijft gewoon doorgaan, hè. En dat.."
C: "Ja, waarom... Ja..."
V: "Gaat automatisch dan via de HEM energie. Het accorderen is meer, ja, vanwege privacy..."
C: "Maar waarom.."