Merk en site verkocht

Failliete elektronicaketen BCC wordt prijsvergelijker

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© Mathijs SmitFailliete elektronicaketen BCC wordt prijsvergelijker
RTL

Elektronicaketen BCC, die in september failliet ging, gaat onder een nieuwe eigenaar verder als online prijsvergelijker. Dat bevestigt de nieuwe eigenaar tegen RTL Z. "Klanten kunnen op de website terecht om de prijzen van elektronica en witgoed te vergelijken, maar we zijn geen webshop. Wij verkopen geen koelkasten."

BCC was een keten van ruim 60 elektronicawinkels, die sinds eind 2020 in handen was van Mirage Retail Group. Daaronder vallen ook Blokker en Intertoys. Afgelopen september ging de verlieslijdende keten met duizend medewerkers op de fles.

Merk overgenomen

Volgens een bericht op de website van het bedrijf is het merk BCC en de bijbehorende site in maart overgenomen door Ambin, een 'Nederlands e-commercebedrijf dat sterke merken en internetconcepten opzet of door-ontwikkelt'.

V&D verdween uit winkelstraat, maar leeft nu online verder
Lees ook

V&D verdween uit winkelstraat, maar leeft nu online verder

In het register van de Kamer van Koophandel staat Ambin omschreven als uitgeverij van online magazines, die mede wordt bestuurd door de 35-jarige ondernemer Edo Beukinga.

Exploitant van prijsvergelijkers

Beukinga bevestigt de overname en de nieuwe richting van BCC.nl. "Wij doen dit wel vaker. Wij nemen websites van failliete bedrijven over, en maken daar prijsvergelijkingssites van. Wij verkopen niet zelf via de sites, maar verdienen aan het verkeer dat wij naar webwinkels leiden. Als daar een transactie tot stand komt, krijgen wij iets van een vergoeding."

Beukinga zegt inmiddels meer dan 250 websites te hebben. "Die zijn lang niet allemaal even groot. Ik denk dat er zo'n 10 tot 15 redelijk dominant zijn. BCC zal daar wel bij gaan horen."

Expert

De ondernemer zegt eerder ook de domeinnamen van de Groningse webshop Frank na het faillissement te hebben overgenomen en omgebouwd. Daaronder vallen tientallen sites met de toevoeging 'expert', zoals fietszadel-expert, zwembad-expert en naaimachine-expert.

"Ook namen wij de sites van 1e Keus en Tomzorg over, dat gericht is op zorggerelateerde producten. En van Kinderkleding Groep, maar daar verkopen we dus evenmin kleren", legt hij uit. 

Hoeveel Beukinga de curator betaalde voor de merknaam en de website van BCC wil hij niet kwijt. "Het was wel aanzienlijk meer dan duizend euro, maar het precieze bedrag houd ik op dit moment nog even voor me. We zijn er wel erg blij mee."

Lees meer over
Edo BeukingaBCCMirage Retail GroupRetailE-commerce