Consumentenbond sleept Albert Heijn voor rechter om prijsverschil op kassabon
De Consumentenbond sleept Albert Heijn voor de rechter om openheid af te dwingen over fouten op kassabonnen. Ook andere supermarkten zijn hiermee in de fout gegaan. Hierdoor hebben consumenten volgens de bond tientallen miljoenen euro's te veel voor hun boodschappen betaald. Daar moeten zij voor gecompenseerd worden, vindt de bond.
Per kassabon gaat het meestal om kleine bedragen waar veel consumenten weinig van merken, zegt Babs van de Staak, woordvoerder van de Consumentenbond. "Maar alles bij elkaar opgeteld, gaat het om tientallen miljoenen euro's."
Prijzen kloppen niet
Waar het om gaat: de prijzen van aanbiedingen in de winkel zijn niet altijd hetzelfde als aan de kassa en vallen vaak hoger uit. "Consumenten betalen meer dan aan hen wordt beloofd", aldus Van der Staak. De Consumentenbond deed in de afgelopen jaren verschillende steekproeven naar de prijsverschillen bij supermarkten.
Zo bleek vorig jaar de prijs van één op de zes gekochte aanbiedingen aan de kassa niet te kloppen. Het gaat vaak fout bij aanbiedingen uit koelingen of bijvoorbeeld groenten.
Na gesprekken met de Consumentenbond beloofden de supermarkten onderzoek en beterschap, maar de bond ziet het nog steeds misgaan en in het bijzonder bij Albert Heijn. "Bij Jumbo en Plus zijn de problemen nagenoeg verdwenen."
Albert Heijn deed zelf uitgebreid onderzoek naar de fouten op kassabonnen, maar weigert volledige inzage te geven in de resultaten, zegt de Consumentenbond. "We willen weten hoe groot het probleem precies is en hoeveel gedupeerden er zijn", aldus Van der Staak. Via de rechter hoopt de belangenorganisatie de informatie boven tafel te krijgen.
'Consument moet gecompenseerd worden'
Dat vormt vervolgens weer de basis voor een schadeclaim. De bond wil namelijk dat alle supermarkten die de fout ingaan, klanten daarvoor compenseren. "We beginnen nu bij Albert Heijn, maar ook Plus en Jumbo moeten de schade wat ons betreft vergoeden", aldus Van der Staak.
De bond wil de dagvaarding niet delen, omdat daar informatie instaat die Albert Heijn al wel deelde over het eigen onderzoek. "Er is afgesproken dit niet te delen", zegt de woordvoerder.
AH bestudeert dagvaarding
Albert Heijn zegt in een schriftelijke reactie de dagvaarding te bestuderen. "We blijven inzetten op constructief overleg met de Consumentenbond. We hebben al diverse maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat klanten altijd de juiste prijs krijgen, zoals via elektronische schaplabels", laat het bedrijf weten.