Onderzoek Consumentenbond

Beknibbelflatie: minder slagroom in slagroomijs en minder vis in lekkerbekjes

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Kim van DamBeknibbelflatie: minder slagroom in slagroomijs en minder vis in lekkerbekjes
RTL

Geen 19 maar slechts 6 procent bosvruchten in de siroop. Geen 18 maar nog maar 11 procent rundvlees in de bolognesesaus. Of 4,3 procent groente in plaats van 5,1 in de bouillonblokjes. Snap je waar dit verhaal heengaat?

Beknibbelflatie noemen ze het bij de Consumentenbond. Een nieuwe truc die supermarkten en fabrikanten volgens de belangenorganisatie gebruiken om meer centjes te verdienen met hetzelfde product. 

De truc komt neer op: minder dure ingrediënten in je producten stoppen. Dat scheelt je aan inkoop. En als je de verkoopprijs níet aanpast, houd je onderaan de streep meer geld over. In sommige gevallen gingen de prijzen zelfs omhoog, ontdekte de Consumentenbond. 

'Graaiflatie was er wel degelijk: prijzen 20 procent extra verhoogd'
Lees ook

'Graaiflatie was er wel degelijk: prijzen 20 procent extra verhoogd'

Bij een op de vier producten van de ruim 600 die de Consumentenbond onderzocht is recentelijk iets aan de samenstelling veranderd. De bond keek terug over een periode van tot wel vijf jaar. In de meeste gevallen ging het om kleine aanpassingen.

4 procent olijfolie

Bij 24 voorbeelden zijn de veranderingen wel echt gortig. Geen 7 maar slechts 5 procent hazelnoot in de Hazelnoot & Vanille-variant van Duo Penotti. Of nog slechts 4 procent olijfolie in plaats van 10 in de Bertolli Pesto Rosso. 

U wilt meer voorbeelden? Kan hoor. Geen 8,6 procent kip, maar nog maar 5,8 in de Jumbo Kippensoep, bijvoorbeeld. Of 23 procent slagroom in plaats van de oorspronkelijke 32 procent in het AH Slagroom roomijs. 

55 procent vis

Bij de lekkerbekjes van de grootste supermarkt van ons land hebben ze ook het mes in de vis gezet, of beter gezegd: de hoeveelheid vis. Er zat ooit 75 procent vis in, nu nog 55 procent. In ruil daarvoor is het krokante laagje dikker geworden. En dat vinden consumenten lekkerder, aldus de supermarkt.

Die reden wordt door meerdere fabrikanten gegeven voor de aanpassingen. Bijvoorbeeld door Plus, die minder rundvlees in de bolognesesaus doet. Bij Duo Penotti hebben ze een andere reden: de gestegen prijs van hazelnoten. 

Regels uit de Warenwet

Mag het, wat de fabrikanten doen? Ja, is het korte antwoord. Zolang het ingrediënt dat in de naam wordt genoemd, ook echt in het product zit. Maar daar zit geen ondergrens aan, vertelt Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid bij het Voedingscentrum. 

In de Warenwet zijn wel een paar uitzonderingen opgenomen, voor producten met 'gereserveerde benaming'. Denk aan chocola of koffie. "Er is een wettelijke eis voor de hoeveelheid cacao die in chocola moet zitten", legt Van der Vossen uit. "Of sap. Die benaming mag je alleen gebruiken als het voor 100 procent uit vruchten komt."

Kijk op het etiket

Fabrikanten moeten wel aangeven welke ingrediënten er in hun producten zitten. En wat er het meeste in zit, moet als eerste worden genoemd. "Als paneermeel als eerste wordt genoemd bij kibbeling, weet je dat er niet veel vis in zit", legt Van der Vossen uit. 

Lees meer over
ConsumentenbondAlbert HeijnJumboPLUS supermarktenVoedingVoedingsmiddelenindustrieLink in bioZ link in bio