Action groeit lekker door, omzet stijgt 21 procent in eerste kwartaal
De Europese winkelketen Action heeft in het eerste kwartaal van dit jaar de verkopen zien toenemen tot 3 miljard euro, bijna 21 procent meer vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
Dat kwam voor een belangrijk deel doordat het bedrijf 42 nieuwe filialen opende. Zonder dit effect groeide de omzet in Nederland en andere landen met 9,8 procent, meldt Action vandaag.
Groei vlakt iets af
De omzet van Action groeide in het afgelopen kwartaal wel minder hard dan een jaar eerder. Toen namen de totale verkopen met ruim een derde toe.
Action werd opgericht in 1993 in Nederland, en verkoopt voornamelijk goedkope spullen uit China. Het bedrijf telt nu in totaal 2608 winkels in twaalf Europese landen. Komend jaar wil het ook in Zwitserland en Roemenië vestigingen gaan openen.
Prijsverlagingen
De koopjesketen verlaagde de prijzen naar eigen zeggen van meer dan 1000 producten in de eerste drie maanden van dit jaar, bovenop de prijsverlagingen van 2500 producten die vorig jaar zijn doorgevoerd.
Action geeft bij de kwartaalupdate geen details over de winstgevendheid, maar uit een presentatie van de jaarcijfers van grootaandeelhouder 3i blijkt vandaag dat de winkelketen in het eerste kwartaal een operationele brutowinst van 397 miljoen euro draaide. Het boekjaar van 3i eindigde eind maart.
Cashen voor grootaandeelhouder
Volgens 3i is Action het belangrijkste bedrijf uit haar investeringsportefeuille. De investeerder ontving afgelopen jaar maar liefst 375 miljoen pond (436 miljoen euro) aan dividend van Action, en 762 miljoen pond (886 miljoen euro) uit een aandeleninkoop door de winkelketen.
3i waardeert zijn belang van 54,8 procent in Action eind maart op ruim 14,1 miljard pond. Daarmee zou het hele bedrijf 25,8 miljard pond waard zijn, ofwel zo'n 30 miljard euro.