RTL Z

Failliet StoreShippers boekte 1,3 miljoen euro verlies

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© StoreshippersFailliet StoreShippers boekte 1,3 miljoen euro verlies
RTL

De failliete bezorgdienst StoreShippers boekte in zijn vijfjarig bestaan 1,3 miljoen euro verlies. De omzet piekte in het tweede coronajaar, maar viel daarna zwaar terug. "Na covid bleek het product eigenlijk niet goed aan te sluiten bij de markt", zegt oprichter Pieter Paul van den Hoven.

StoreShippers werd opgericht in de zomer van 2019 en ontwikkelde een platform dat bezorgdiensten koppelde aan winkelbedrijven. De bezorgers pikten pakketjes op bij winkels en lokale darkstores, om die dezelfde dag nog te bezorgen bij de klant.

Klinkende namen

Het bedrijf wist aanvankelijk klinkende namen als voetbalclub Ajax, Nespresso en Rituals aan zich te verbinden, maar ging in maart dit jaar toch failliet. Volgens curator Jelmer Feenstra kwam dat vooral door de in coronatijd opgebouwde schulden en het vertrek van de grootste klant, Rituals.

Groene bezorgdienst Storeshippers failliet na vertrek Rituals
Lees ook

Groene bezorgdienst Storeshippers failliet na vertrek Rituals

Uit het eerste faillissementsverslag blijkt dat StoreShippers in het tweede coronajaar 2021 een omzet van bijna 2 miljoen euro boekte, tegen nog geen 900.000 euro in de eerste anderhalf jaar. Daarna zakte de omzet even zo snel weer in. In 2022 bedroeg de omzet 1,6 miljoen euro, en vorig jaar iets meer dan één miljoen. Bovendien werden er elk jaar sinds de oprichting tonnen verlies gedraaid, in totaal 1,3 miljoen euro.

Geen markt

Ook oprichter Van den Hoven, die een belang van 38 procent in het bedrijf had, noemt het einde van corona als belangrijke factor in de omzetval van het bedrijf. In een bericht op Linkedin kondigde hij deze week 'met groot verdriet' het einde van StoreShippers aan. "De dienst bereikte grote hoogten tijdens Covid (...) maar bleek helaas na Covid niet goed aan te sluiten bij de markt."

Uit het faillissementsverslag blijkt verder dat delen van de failliete onderneming zijn overgenomen door het Franse bedrijf Shopopop. Dat betaalde daarvoor 25.000 euro. De kantoorinventaris is verkocht via een veilingsite.

Vertrek Rituals

Uit het verslag blijkt ook dat klant Rituals uiteindelijk goed was voor maar liefst 70 procent van de omzet van StoreShippers. Dat maakte het bedrijf erg kwetsbaar. Het vertrek van de maker van verzorgingsproducten werd destijds door de curator dan ook als een van de hoofdoorzaken van het bankroet genoemd.

Woordvoerster Iris Buys van Rituals noemt het 'erg jammer dat StoreShippers het niet heeft gered'. Zij benadrukt dat de dienstverlening van het bezorgplatform in de coronaperiode enorm belangrijk voor Rituals was.

Redding

Zij noemt de bezorging van artikelen vanuit de winkels naar de klant 'voor ons de redding tijdens Covid', in een periode waarin 'onze magazijnen overliepen en we onze winkelcollega’s zo toch aan het werk konden houden en onze voorraad in beweging'.

Dankzij het platform van StoreShippers kon Rituals haar eigen systemen en honderden winkels eenvoudig koppelen aan lokale bezorgers, legt Buys uit. Maar na de coronajaren veranderde dat. "Het werd weer druk in onze winkels, en de distributiecentra konden de druk weer aan."

Ook het ‘groene’ voordeel van StoreShippers (minder transportkilometers en vaak bezorging met bakfietsen) werd relatief kleiner, omdat de pakketbedrijven die de verzending vanuit de magazijnen verzorgen ook steeds groener werden. Daarom verbrak Rituals de samenwerking met het bezorgplatform volgens haar uiteindelijk 'in goed overleg'.

Lees meer over
StoreshippersRitualsRetailLogistiekFaillissementStartups