'Werkwijze Bunq onacceptabel'

Meeste banken vergoeden schade helpdeskfraude, 'maar Bunq is streng'

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© CEO Ali Niknam van Bunq (foto: ANP)Meeste banken vergoeden schade helpdeskfraude, 'maar Bunq is streng'
RTL

De meeste banken vergoeden schade voor consumenten als ze worden gebeld door iemand die zich voordat als medewerker van de bank en daarna hun rekening wordt geplunderd. Daarvoor gelden wel een aantal voorwaarden. De ene bank is daarin veel coulanter dan de andere. "Bij Bunq gaat er kennelijk geen belletje rinkelen bij een hele vreemde transactie."

Bijna 10.000 mensen in Nederland waren vorig jaar gedupeerd door bankhelpdeskoplichting. Het gaat om een kostenpost van 28 miljoen euro. Klanten van Bunq worden opvallend vaak opgelicht, bleek afgelopen week uit onderzoek van de NOS en NRC.

Het gaat om spoofing. Daarbij worden consumenten gebeld door iemand die zegt namens je bank te bellen en je ervan probeert te overtuigen geld over te maken of een bepaalde transactie goed te keuren. Via een technisch trucje lijkt het nummer van je bank te komen.

Opgelicht door nep-medewerker Bunq-bank: 'Hij speelde in op mijn gevoel'
Lees ook

Opgelicht door nep-medewerker Bunq-bank: 'Hij speelde in op mijn gevoel'

Veel banken die in Nederland actief zijn hebben afgesproken dat ze de schade van particuliere klanten die het slachtoffer zijn van bankhelpdeskfraude vergoeden. Onder deze banken zijn de grote vier: ABN Amro, ING Bank, Rabobank en de Volksbank (SNS, ASN Bank en Regiobank).

Voorwaarden

Dat doen ze uit coulance. Oftewel, volgens de wet hoeven ze dat niet, maar ze doen het wel. Je moet daarbij wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet je aangifte hebben gedaan van spoofing, je moet bewijzen dat er sprake was van spoofing en je moet een particuliere klant zijn.

Je krijgt dan de volledige schade vergoed door je bank. Maar banken kunnen besluiten om in bepaalde gevallen minder of niets te vergoeden. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer je zelf medeplichtig bent aan fraude, of als je al eerder het slachtoffer was van spoofing en de schade door je bank werd vergoed. Er mag dan van je worden verwacht dat je voorzichtiger bent geworden. 

Ook zijn banken terughoudender met vergoeden als je als slachtoffer onvoldoende meewerkt aan het fraudeonderzoek van je bank.

Bunq

Ook Bunq heeft op papier een coulancebeleid, zegt woordvoerder Joyce Donat van de Consumentenbond. "Alleen stellen ze extra voorwaarden die heel streng zijn, waardoor in de praktijk schade door helpdeskfraude bijna nooit vergoed wordt. Het gaat in ieder geval extreem moeizaam."

Minder beveiliging

Daarbij is er bij Bunq sprake van een aantal 'rare dingen', aldus Donat. De bank heeft een aantal beveiligingsmaatregelen niet die andere banken wel hebben, zegt ze. "Waardoor het allemaal heel kwetsbaar wordt." 

Zo kun je vanuit je spaarrekening direct geld naar iemand anders overmaken. Bij andere banken moet je eerst geld naar een betaalrekening overmaken. 

Daarnaast zijn er consumenten die een limiet hadden ingesteld voor het bedrag dat van hun rekening kon worden overgemaakt, maar criminelen konden toch meer overboeken, zegt Donat. "Bij Bunq gaat er kennelijk geen belletje rinkelen bij een hele vreemde transactie."

Verder is er bij Bunq geen wachttijd als je je limiet wilt verhogen, zegt Donat. Bij andere banken moet je volgens haar bijvoorbeeld vier uur wachten tot je daadwerkelijk meer geld kunt overmaken. 

'Absurd, onacceptabel'

Je kunt Bunq ook niet bellen. Er staat wel een telefoonnummer op de site, maar dan krijg je een bandje met een keuzemenu.

"Als je 50.000 euro bent kwijtgeraakt en je kunt je bank niet bereiken, dat is absurd, gewoon onacceptabel", zegt Donat. 

Ali Niknam, oprichter en ceo van Bunq, reageerde niet op het verzoek van RTL Z om vragen te beantwoorden.

In de eerste versie van dit artikel zijn we onvolledig geweest en is de bron van het onderzoek naar Bunq niet vermeld. Dit is inmiddels aangepast.