Instagram test advertenties die je niet kunt overslaan
Als het aan Instagram ligt, is het straks niet altijd meer mogelijk om langs advertenties te scrollen. Het socialmediaplatform is momenteel aan het experimenteren met verplichte advertenties die je niet weg kunt klikken.
Diverse gebruikers laten op social media platforms zoals X en Threads weten de 'Ad break', oftewel de advertentieonderbreking, in hun feed te hebben gekregen. Ze konden dan niet voorbij de advertentie scrollen. In de advertentie stond de tekst 'ad break', een info-knop en een aftellende timer, die aangeeft hoelang ze nog moesten kijken.
Bij het klikken op de info-knop verscheen de tekst 'Je ziet een ad break. Ad breaks zijn een nieuwe manier om advertenties te kijken op Instagram. Soms zal je misschien een advertentie moeten bekijken voordat je verder kan scrollen'.
Youtube gebruikt al een soortgelijke strategie, waarbij in de gratis versie van het videoplatform kijkers verplicht advertenties moeten uitzitten voordat ze de videos kunnen bekijken.
Nieuwe advertentieformats
Nog niet alle Instagramgebruikers krijgen deze nieuwe advertentievorm voorgeschoteld. Moederbedrijf Meta zegt tegen Business Insider dat de mogelijkheid bestaat, dat deze functie permanent aan de app zal worden toegevoegd. "We zijn altijd nieuwe formats aan het testen die meer waarde creëren voor onze adverteerders", aldus de woordvoerder.
Meta werd eind vorig jaar teruggefloten door de Europese privacytoezichthouders, waaronder de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), om te stoppen met het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties. Volgens de toezichthouders verwerkt Meta onrechtmatig persoonsgegevens van Facebook- en Instagramgebruikers.
Ook bepaalden de toezichthouders twee maanden geleden dat Facebook, Instagram en andere sociale media gebruikers niet mogen dwingen om hun platform alleen gratis te gebruiken als ze specifiek op hen gerichte advertenties te zien krijgen. Kiezen tussen een betaald abonnement zonder gevolgd te worden en een gratis account dat wél gevolgd is 'geen eerlijke keus', volgens hen.
'Gestoord'
Het is nog maar de vraag of gebruikers de 'ad breaks' op Insta zien zitten. De reacties op internet liegen er in ieder geval niet om. Zo liet een gebruiker op Threads weten het 'gestoord' te vinden. Een andere gebruiker zegt op X de app te zullen deleten.
Of en wanneer deze verandering ingevoerd zal worden is nog niet bekend. Meta laat weten updates te geven als deze test leidt tot formele productwijzigingen.