Privacy gebruikers

Meta mag geen gepersonaliseerde reclame meer aanbieden op Facebook en Instagram

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© GettyMeta mag geen gepersonaliseerde reclame meer aanbieden op Facebook en Instagram
RTL

De socialenetwerkdienst Meta moet stoppen met het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties op Facebook en Instagram. Dit is onrechtmatig, aldus de Europese privacytoezichthouders, waaronder de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

In Noorwegen gold zo'n verbod op gepersonaliseerde advertenties al langer, maar nu gaat het in heel Europa gelden.

Verdienmodel

Volgens de toezichthouders verwerkt Meta onrechtmatig persoonsgegevens van Facebook- en Instagramgebruikers. "Op basis daarvan maakt Meta van elke gebruiker een profiel. Dit profiel is interessant voor adverteerders en levert Meta dus geld op", schrijft de AP in een persbericht.

Aleid Wolfsen, voorzitter van de AP en vicevoorzitter van de European Data Protection Board (EDPB): "Meta houdt bij wat je op Facebook en Instagram zet, aanklikt of leuk vindt en gebruikt die informatie voor het aanbieden van persoonsgerichte advertenties. Het onterecht verwerken van de persoonlijke informatie van miljoenen mensen op Facebook is een verdienmodel voor Meta. Door hier een eind aan te maken, is de privacy van mensen beter beschermd."

Betalen voor privacyvriendelijk Instagram en Facebook: 'Echt een foute ontwikkeling'
Lees ook

Betalen voor privacyvriendelijk Instagram en Facebook: 'Echt een foute ontwikkeling'

Juridische basis ontbreekt

Meta heeft volgens de EDPB geen juridische basis voor het verwerken van persoonsgegevens van gebruikers.

Bovendien is het volgens de AP voor gebruikers 'onduidelijk dat zij een contract met Meta aangaan, waarbij zij hun persoonsgegevens uit handen geven in ruil voor persoonsgerichte advertenties'.

Betaalde versie

Meta had maandag aangekondigd dat het aan abonnementsversies van Facebook en Instagram werkt. Voor een bedrag van ongeveer 10 euro per maand zouden gebruikers geen advertenties te zien krijgen. Vanaf november zou dit beschikbaar zijn. In augustus liet het bedrijf weten dat het Europese gebruikers zou vragen om toestemming voor het plaatsen van persoonsgerichte advertenties.

"De toezichthouders waren al weken op de hoogte van dit plan en we hadden contact met ze om een goede uitkomst voor alle partijen te bereiken. Deze ontwikkeling negeert zonder rechtvaardiging dat voorzichtige en robuuste proces", stelt het bedrijf tegen persbureau Reuters.

Lees meer over
MetaFacebookInstagramPrivacy