Autofabrikanten in China in de problemen door coronavirus
Autoverkopers in China hebben last van het coronavirus. In het begin van dit jaar kelderden de verkopen van auto's in het land. Fabrikanten zitten ook in de problemen: ze kunnen minder produceren vanwege de maatregelen om het virus in te dammen.
De verkoop daalde met 18 procent, meldt een bron uit de auto-industrie aan persbureau Reuters. De verkoop van elektrische auto's daalde helemaal hard, met 54,4 procent in januari, dat is al de zevende maand op rij. Het gaat om voorlopige cijfers van de Chinese vereniging van autofabrikanten, de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM).
De belangrijkste reden voor de daling is dat de vakantie vanwege feestdagen zoals het Chinese nieuwjaar eerder begon dan normaal. Tijdens vakanties geven consumenten minder uit. De uitbraak van het coronavirus deed de rest. De overheid legde reisverboden op en de vakantie werd verlengd.
Dealers waren hierdoor terughoudend met het bestellen van auto's.
Autofabrikanten staken productie
Hubei, de provincie waar de uitbraak van het virus begon in de stad Wuhan, is verantwoordelijk voor bijna negen procent van de Chinese auto-industrie.
Sommige autofabrikanten die daar zitten zitten ook in de problemen. Vanwege de reisverboden hebben ze tekort aan personeel, dat niet terug kan komen vanaf hun vakantieadres, en onderdelen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Chinese multinational Dongfeng Motor Corporation die partnerschappen heeft met Renault, Peugeot en Honda.
Andere fabrikanten met productieplaatsen buiten Hubei, zoals Volkswagen en General Motors, hebben laten weten dat sommige fabrieken de komende weken leeg blijven. Tesla, die auto's bouwt in Shanghai, startte deze week de productie juist weer op en verwacht een vertraging van anderhalve week bij de productie van hun Model 3.
Europese autofabrikanten ook in problemen
Ook in Europa hebben automakers problemen door het coronavirus, zoals Fiat Chrysler. Dat heeft ernstige problemen met de levering van onderdelen uit China door het coronavirus, meldde Het Financieele Dagblad. Een van de Europese autofabrieken van het bedrijf moet wellicht al binnen twee weken sluiten. Dat zou de eerste zijn in Europa die sluit vanwege de uitbraak.
Fiat Chrysler heeft vier Chinese leveranciers, stagnatie bij één kan al de productie lamleggen, schrijft de krant. Wegens een gebrek aan onderdelen stopte Hyundai al de productie in Zuid-Korea.
Wennen aan lagere groei
Vorige maand voorspelde de CAAM voor dit jaar al dat de groei van autoverkopen met 2 procent zou dalen. Automakers moeten volgens de vereniging wennen aan een 'nieuwe standaard van langzamere groei'. Het is het derde opeenvolgende jaar van krimp voor de Chinese autoverkopen, mede door nieuwe uitstootregels, economische krimp en spanningen door de handelsoorlog met de Verenigde Staten.