IBM stopt advertenties op X na verschijnen naast nazi-ideeën
De Amerikaanse multinational IBM trekt zich terug als adverteerder van socialmediaplatform X. IBM-reclames verschenen onder berichten die nazi-ideeën propageerden en daar is het technologiebedrijf niet van gediend.
"IBM tolereert haatberichten of discriminatie op geen enkele manier en heeft direct alle advertenties op X opgeschort", laat het bedrijf weten.
Hitler en het Derde Rijk
De ingreep volgt op een publicatie van de onderzoeksgroep Media Matters. De organisatie maakte screenshots van advertenties voor grote Amerikaanse merken zoals Apple, Oracle en IBM die te zien waren onder berichten waarin de ideeën van Adolf Hitler of het Derde Rijk werden opgehemeld.
Elon Musk, die Twitter vorig jaar kocht voor 44 miljard dollar en omdoopte tot X, heeft het toezicht op mogelijk verboden of haatdragende berichten op het platform sterk afgebouwd. Na de aankoop van het bedrijf ontsloeg hij het merendeel van de medewerkers, onder wie veel moderators.
Veel bedrijven stopten vervolgens met adverteren op Twitter. De advertentie-inkomsten daalden daardoor met ongeveer 50 procent, zei Musk eerder dit jaar.
De dit jaar aangestelde topvrouw Linda Yaccarino probeert adverteerders weer terug te lokken naar X.