Microsoft ligt voor

Dit is hoe Alphabet en Microsoft strijden om AI-heerschappij

Door Harm Teunis··Aangepast:
© ANPDit is hoe Alphabet en Microsoft strijden om AI-heerschappij
RTL

Twee van de grootste techbedrijven ter wereld boekten miljarden omzetten en winsten in de afgelopen maanden. Alphabet, het moederbedrijf van Google, en Microsoft danken dat voor een deel aan hun inzet op AI, kunstmatige intelligentie. De twee bedrijven zijn in een felle strijd verwikkeld om de macht. Voorlopig heeft Microsoft een voorsprong, maar Alphabet is bezig met een inhaalslag. En dat ga jij ook merken. Hoe? We leggen het je uit in vier vragen en antwoorden.

Microsoft als Alphabet zijn al langer bezig om toonaangevende AI-bedrijven te worden. En de techreuzen beginnen daar nu de vruchten van te plukken. De investeringen van de bedrijven leveren steeds meer rendement op, zo zeggen ze in de toelichting op de cijfers. Vooralsnog profiteert met name Microsoft. 

Waar dankt Microsoft zijn voorsprong aan?

Dat komt vooral door de investeringen in OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, de chatbot waarmee je gesprekken kunt voeren en die op een geloofwaardige manier teksten kan samenvatten, verhalen kan schrijven of ingewikkelde zaken kan uitleggen. 

In totaal steekt Microsoft zo’n 13 miljard dollar in het bedrijf. In ruil voor zijn investering krijgt Microsoft naar eigen zeggen een belangrijk deel van de winsten. Maar nog belangrijker: het mag de technologie van OpenAI gebruiken.

Dat is onder meer terug te zien in de Copilot, de AI-tool waarmee gebruikers van Microsoft-programma’s hulp van AI krijgen met het schrijven van teksten, het samenvatten van teksten en vergaderingen en het creëren van beelden. 

 

Ben Woord van analistenbureau CCS Insight vindt dat Microsoft die investering goed heeft uitgewerkt. "Denk bijvoorbeeld ook aan een automatisch gegenereerde samenvatting van een Teams-vergadering, waarin de belangrijkste punten worden uitgekozen."

En dan is er nog een ander voordeel. Microsoft wordt al gebruikt door heel veel bedrijven en consumenten, zegt analist Jos Versteeg van InsingerGilissen. "Microsoft is zo goed gepositioneerd met hun software, zoals Windows en Office en bij bedrijven met hun clouddiensten."

ChatGPT groot dankzij Alphabet

De voorsprong van Microsoft is ook wel een beetje pijnlijk. Want de technologie die onder de motorkap van ChatGPT zit, zou niet werken zonder een technisch hoogstandje dat een transformer wordt genoemd. Die techniek is onmisbaar voor chatbots, omdat het betekenis kan geven aan woorden en zinnen. En dat werd notabene bedacht door Google in 2017. 

Dankzij die transformers kon OpenAI zijn chatbot trainen. En veel mensen waren zo onder de indruk van ChatGPT dat het binnen twee maanden 100 miljoen gebruikers had, waardoor het de snelst groeiende consumenten-applicatie ooit werd. 

Vele miljarden naar AI: strijd tussen techgiganten is losgebarsten
Lees ook

Vele miljarden naar AI: strijd tussen techgiganten is losgebarsten

Hoe gaat Alphabet die voorsprong dan inhalen?

Alphabet is al jaren bezig met kunstmatige intelligentie. Alleen was dat lang niet altijd duidelijk voor consumenten die de producten gebruiken. "Maar Alphabet staat zeker niet stil", zegt Wood. 

Het had wel een paar maanden nodig om met een passend antwoord te komen op de opkomst van ChatGPT. En dat kwam in de vorm van chatbot Google Bard. En Google voegde AI toe aan zijn kantoorsoftware waaronder de tekstverwerker Google Docs. 

Eind vorig jaar kwam Google ook met Gemini, een krachtiger taalmodel in drie varianten dat aan de basis moet staan van veel van de AI-producten van Alphabet. En daar verwacht analist Wood heel veel van.

Een van die varianten, Nano, wordt onder meer meegeleverd op smartphones. Volgens Wood heeft dit enorm veel potentie voor Alphabet, omdat er 3 miljard actieve Android-gebruikers zijn, die vroeg of laat in contact komen met die AI. 

Alphabet verdient heel veel geld met advertenties, via Google Search en YouTube onder andere. Daar haalt het nog altijd de meeste omzet uit. En daar is de zoekmachine nog steeds heel belangrijk voor. En ondanks de vrees dat Google Search gebruikers zou kunnen verliezen door de opkomst van ChatGPT, is er nog weinig effect op de groei van Microsoft's zoekmachine Bing. "Je zou denken dat het gat tussen de twee zoekmachines kleiner zou zijn geworden, maar dat is niet echt gebeurd", zegt Wood. 

Wat ga jij ervan merken?

"Je gaat zien dat bedrijven hun producten beter maken met AI", zegt tech-analist Jan Frederik Slijkerman van ING. "Of het nou Copilot is, of de nieuwe Samsung-telefoon: je gaat steeds meer AI overal in zien."

Op de nieuwste Samsung-toestellen en de Google Pixel 8 Pro zit het kleinste taalmodel Gemini Nano al. Daar kan het bijvoorbeeld opnames van gesprekken uitschrijven, zonder dat de data naar datacenters wordt gestuurd om daar door AI te worden omgezet in tekst. Of bijvoorbeeld voor het herschrijven van je berichten in een minder formele tekst of juist iets wat minder zakelijk is. 

AI dat het leven makkelijker maakt 

Wood, van CCS Insight, blikt vooruit: "We gaan meer toepassingen zien die hun leven gewoon gemakkelijker maken, zoals teksten samenvatten en vertalingen geven. En generatieve AI om gaten in foto's op te vullen en mensen eruit te verwijderen. Er is zoveel dat het dagelijkse leven van mensen zal beïnvloeden."

En daar komt een kanttekening, want het is niet zonder gevaar. "Er moet een enorme zorgplicht gelden voor deze grote technologiebedrijven om ervoor te zorgen dat AI niet wordt misbruikt." Deze week nog verwijderde Microsoft de mogelijkheid om met AI expliciete en echt lijkende foto’s van popster Taylor Swift te maken, nadat er op sociale media dat soort door AI gemaakte afbeeldingen werden gedeeld. 

Wat hebben andere bedrijven eraan?

Veel bedrijven verplaatsen hun data naar cloud-servers, in plaats van gegevens op te slaan op harde schijven en computers bij het bedrijf zelf. En daar profiteren zowel Microsoft als Alphabet van. En ook die clouddiensten gaan veel meer AI-toepassingen krijgen. "Als je data in de cloud staat is dat leuk, maar als je meer met die data kunt is dat heel waardevol", zegt Jos Versteeg van InsingerGilissen. 

"In verkoopdata, bijvoorbeeld welke klanten welke diensten gebruiken en afnemen, kun je met de hulp van AI patronen herkennen. En daardoor kun je misschien wel sneller reageren op veranderingen in de markt", zegt Versteeg.

Lees meer over
GoogleMicrosoftOpenAIKunstmatige intelligentieChatGPTTechnologie