Europa onderzoekt Facebook en Instagram om zorgen over manipulatie verkiezingen
De Europese Commissie gaat Facebook en Instagram onderzoeken vanwege zorgen over mogelijke manipulatie van Europese verkiezingen. Brussel wil vaststellen of Meta, het bedrijf achter de twee sociale media, nieuwe Europese regels overtreedt.
Bij het onderzoek wordt gekeken hoe Meta omgaat met misleidende advertenties en politieke berichten op Facebook en Instagram. Het bedrijf moet voldoen aan nieuwe Europese regels die sinds dit jaar volledig van kracht zijn.
Die regels zijn bedoeld om Europeanen te beschermen tegen 'gerichte desinformatie' (onwaarheden met als doel misleiding) en 'manipulaties door derde landen', zegt Ursula von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie.
Russische beïnvloeding
Het Amerikaanse nieuwsmedium Politico berichtte twee weken geleden nog over een Russische beïnvloedingsoperatie op Facebook. Het netwerk gebruikte nepaccounts om Facebook-advertenties te kopen om een pro-Russisch narratief verspreiden. De operatie zou vooral gericht zijn op Duitsland en Frankrijk.
De geheime dienst AIVD waarschuwde vorige week nog dat Russische beïnvloedingscampagnes ook Nederland kunnen raken, ook als ze gericht zijn op bondgenoten.
"Rusland probeerde in het Westen ook oorlogsmoeheid aan te wakkeren en het draagvlak voor steun aan Oekraïne te verkleinen. Het land benadrukt daarbij dat die steun (en de sancties tegen Rusland) de westerse burger geld kosten", schrijft de AIVD over dit soort operaties.
Europese verkiezingen
De Europese Commissie benadrukt dat het belang van de regels groter is vanwege Europese verkiezingen. Op 6 juni mag Nederland naar de stembus voor de Europese Parlementsverkiezingen. Daarmee wordt bepaald welke Nederlandse politieke partijen in het Europese parlement hun stem kunnen laten gelden. Dit jaar doen twintig Nederlandse partijen mee aan de verkiezingen.
"Als we vermoedens hebben over een overtreding van de regels, treden we op", zegt Von der Leyen. "Dat is altijd het geval, maar zeker in tijden van democratische verkiezingen. Grote digitale platforms moeten voldoen aan hun verplichten."
Meerdere onderzoeken
Meta moet sinds augustus 2023 voldoen aan de Verordening digitale diensten (ook Digital Services Act genoemd). Samen met de Verordening Digitale markten (Digital Markets Acts) gelden sinds kort nieuwe regels voor onder meer de grootste internetbedrijven.
Een maand geleden kondigde de Europese Commissie meerdere DMA-onderzoeken aan naar Meta, Apple en Google. Ook hier vermoedt Brussel dat de bedrijven zich niet aan de nieuwe regels houden. Als de commissie een overtreding vaststelt, kunnen miljardenboetes volgen.