Tesla schikt in spraakmakende zaak over dodelijk ongeluk met Autopilot

Autofabrikant Tesla heeft een schikking getroffen in een langslepende en spraakmakende rechtszaak over zijn rijhulpsysteem Autopilot. De zaak ging over een dodelijk ongeval in 2019, waarbij een Tesla-bestuurder te veel vertrouwde op dit systeem en zo een vrachtwagen over het hoofd zag. Het was één van de eerste rechtszaken die de mogelijke gebreken van Autopilot aankaartte.
Het 50-jarige slachtoffer, Jeremy Banner, reed in maart 2019 in een Tesla van het type Model 3 toen hij dodelijk verongelukte in Palm Beach County. Hij reed met een snelheid van bijna 110 kilometer per uur, en raakte de onderkant van een vrachtwagen met oplegger, die voor zijn auto de weg opdraaide, zo blijkt uit rechtbankdocumenten. Het dak van de Tesla scheurde volledig open door de botsing.
De nabestaanden van Banner wijten zijn dood aan Autopilot. Tesla spreekt dat tegen en heeft altijd beweerd dat Banner zelf de schuldige was. De Amerikaanse toezichthouder NTSB was in een rapport in 2020 kritisch op Tesla's Autopilot, omdat het rijhulpsysteem 'geen visuele of hoorbare waarschuwing' had gegeven aan Banner om het stuur weer over te nemen.
Alsnog geschikt
Wat is Autopilot?
Autopilot is een zogeheten geavanceerd rijhulpsysteem (ADAS) dat gebruik maakt van sensoren, camera's en computers. Het is geen volledig zelfrijdend systeem, maar is bedoeld om de veiligheid en het comfort achter het stuur te vergroten. Bijvoorbeeld door te assisteren bij het sturen binnen een rijstrook, en door de snelheid van de auto aan te passen ten opzichte van het omringende verkeer.
In april vorig jaar schikte Tesla ook met de nabestaanden van een Apple-ontwikkelaar. Hij kwam in maart 2018 om het leven bij een eenzijdig ongeval toen zijn Tesla Model X, die al bijna 19 minuten op de automatische piloot stond, van de snelweg raakte bij Mountain View in Silicon Valley. Bij dit ongeluk speelde echter mee dat de bestuurder was afgeleid, waarschijnlijk door het spelen van een spelletje op zijn telefoon.