Storing Microsoft zo goed als voorbij, veel sites en apps getroffen

Door een grote storing bij Microsoft zijn wereldwijd veel sites en apps na 17.00 uur gistermiddag niet of slecht bereikbaar geweest. Aan het eind van de avond liet het techbedrijf weten dat de problemen waarschijnlijk zijn verholpen.
De storing bij het cloudplatform Azure trof ook de 365-diensten van Microsoft zelf, waaronder het veelgebruikte mailprogramma Outlook. In Nederland trof de storing onder meer de NS. Zo lagen de reisplanner en de verhuur van ov-fietsen eruit. De diensten konden na 20.30 uur weer worden opgestart.
Veranderingen teruggedraaid
Microsoft heeft de veranderingen teruggedraaid die de storing mogelijk hebben veroorzaakt. Veel bedrijven gebruiken Azure. Ook overheidsinstellingen steunen voor veel digitale diensten op het cloudplatform.
Tienduizenden gebruikers meldden op de site Downdetector.com, die internetstoringen bijhoudt, dat ze problemen hadden met Azure. Op de site is te zien dat tal van sites en apps op hetzelfde moment met de storing te maken kregen.
