NTR houdt aantal klachten Sinterklaasjournaal 'voor henzelf'
De NTR gaat niet melden hoeveel klachten er dit jaar binnengekomen zijn over 'Het Sinterklaasjournaal'. Dat laat een woordvoerder desgevraagd weten. Eerder stelt de omroep na de reeks uitzendingen van het programma met cijfers en een evaluatie te komen.
"Dat is een deel van het maakproces en dat houden we altijd voor onszelf"
"We treden niet naar buiten met de evaluatie, maar gebruiken deze net als andere jaren in de voorbereiding voor de volgende editie van Het Sinterklaasjournaal. Dat is een deel van het maakproces en dat houden we altijd voor onszelf."
Zeker in de eerste week van Het Sinterklaasjournaal klaagden veel mensen op sociale media dat zij het ongepast vonden dat Sint in deze tijd van klimaatproblemen met een privéjet vliegt. De Ombudsman van de NPO liet weten de klachten over Het Sinterklaasjournaal door te sturen naar de NTR, omdat het geen journalistiek programma is.
Behalve over het vervoersmiddel van de Sint waren er ook mensen die zich stoorden aan het feit dat er een nieuwe piet werd opgevoerd, Piet Hein. Bij de introductie werd duidelijk gerefereerd aan de omstreden admiraal van de West-Indische Compagnie, bekend om het veroveren van de Spaanse Zilvervloot.