Prijs van boodschappen in half jaar fors hoger geworden
De prijzen van boodschappen zijn het laatste half jaar flink gestegen, blijkt uit onderzoek van GfK. Deze maand zijn consumenten 11 procent duurder uit dan in augustus van afgelopen jaar. Vooral sinds de jaarwisseling merken we de prijsstijging in onze portemonnee, concludeert het marktonderzoeksbureau.
De onderzoekers van GfK kochten elke maand dezelfde 55 levensmiddelen in een supermarkt, schrijft het AD, en bekeken vervolgens wat er op het bonnetje stond. In augustus van vorig jaar moest er 100 euro worden afgerekend, deze maand was dat 111,30 euro.
Oorlog Oekraïne
De waarde van de winkelkar met basisproducten ging vanaf de jaarwisseling het hardst omhoog, zagen de onderzoekers. Consumenten moeten nu in vergelijking met januari 7 euro meer afrekenen. Onder meer de oorlog in Oekraïne zou voor de prijsstijging hebben gezorgd.
Bij GfK spreekt men van een forse toename. "Een gemiddeld gezin met twee kinderen doet jaarlijks voor 7000 tot 8000 euro aan boodschappen", zegt directeur retail Norman Buysse. "Dat betekent dat huishoudens zeker een kleine 800 euro duurder uit zijn, zo'n 15 euro per week.''
Huismerk in trek
Uit het onderzoek blijkt ook dat mensen steeds vaker producten van het huismerk kopen. Aan de andere kant worden de slager, de groenteboer en de visspeciaalzaak steeds meer overgeslagen.