Vlees, vis, thee of eieren

We geven steeds meer uit aan duurzaam voedsel in supermarkt

Door RTL Nieuws / ANP ··Aangepast:
© iStockWe geven steeds meer uit aan duurzaam voedsel in supermarkt
RTL

Supermarkten verdienen steeds meer aan voeding met een duurzaamheidskeurmerk, meldt het CBS. In 2021 kwam 22 procent van de supermarktomzet van duurzaam eten, tegenover 19 procent in het jaar daarvoor. In 2013 was het nog maar 8 procent.

Vooral kozen consumenten voor duurzaam varkensvlees, vis, thee of eieren. In deze categorieën ging meer dan 80 procent van het uitgegeven geld naar de producten met een keurmerk. Bij rundvlees en kip werd er veel minder uitgegeven aan zo'n keurmerk. Van die gekochte producten was respectievelijk 18 procent en 23 procent duurzaam.

Bier en wijn 

Het minste geld werd uitgegeven aan duurzame producten in de categorieën bier en wijn, niet-alcoholische dranken en kaas. Dat komt ook omdat daar nog weinig producten een duurzaamheidskeurmerk hebben, meldt het CBS.

Duurzame producten? 'We willen wel, maar prijs is ook belangrijk'
Lees ook

Duurzame producten? 'We willen wel, maar prijs is ook belangrijk'

In totaal gaven consumenten afgelopen jaar bijna 8 miljard euro uit aan duurzame voeding in supermarkten, 14 procent meer dan in het jaar daarvoor.

Coronacrisis

De omzet verkregen met andere voeding nam wel met 4 procent af. In 2020 gaven consumenten meer geld uit in de supermarkt vanwege de coronacrisis. In 2021 werd nog steeds meer uitgegeven aan voeding in de supermarkten dan voor de pandemie het geval was, maar wel iets minder dan in het eerste jaar van de crisis.

De cijfers komen uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research en het CBS. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Dagelijkse update

Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update

Lees meer over
CBSSupermarktVoedselDuurzaamheid