Onderzoek

Greenpeace wil ban op privévluchten: 'Gewoon lekker economy vliegen'

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP / Novum / Jean-Pierre GeusensGreenpeace wil ban op privévluchten: 'Gewoon lekker economy vliegen'
RTL

Er moet een verbod komen op privévluchten. Dat vindt Greenpeace. De milieuorganisatie is van mening dat privévluchten onevenredig veel CO2 uitstoten.

Greenpeace liet CE Delft onderzoek doen naar het aantal privévluchten van en naar Schiphol en Rotterdam The Hague Airport. In de eerste 9 maanden van dit jaar vlogen er 16.147 privéjets. In het hele laatste pre-corona jaar 2019 waren het 14.672.

Een op de drie vluchten betrof afstanden van nog geen 500 kilometer, meldt CE Delft. De bevindingen bevestigen onderzoek dat de onderzoeksredactie van RTL Nieuws eerder deze en vorige maand al publiceerde.

Korte privévluchten voor een tijdwinst van 20 minuten: ook regering doet er aan mee
Lees ook

Korte privévluchten voor een tijdwinst van 20 minuten: ook regering doet er aan mee

Greenpeace is 'geschrokken dat een bepaalde groep – bedrijven, de regering en rijke individuen – niet minder maar juist meer is gaan vliegen in tijden van klimaatcrisis, en ook nog met privéjets, die het meest vervuilend zijn', zegt Dewi Zloch, campagneleider bij de milieuorganisatie.

""Iedereen zou gewoon lekker in dezelfde stoel moeten gaan reizen", vindt Zloch, verwijzend naar de economy class. 

Vlucht van 25 km voor Max Verstappen

Het bontst maakte Formule 1-coureur Max Verstappen het, stelt Greenpeace. Zijn toestel vloog meerdere keren tussen Cannes en Nice in Zuid-Frankrijk. Dat is een afstand van 25 kilometer.

Het bedrijfsvliegtuig van Shell krijgt ook een aparte vermelding: van 183 gemaakte vluchten waren 130 korter dan 500 kilometer.

Privévluchten liggen in het buitenland al langer onder vuur. De Franse minister Beaune van Transport pleitte eerder dit jaar al voor maatregelen.

Die moeten dan in Europees verband genomen worden, zegt Joris Melkert van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtetechniek van de TU Delft. "Want anders stapt een Max Verstappen toch gewoon in Luik uit en rijdt-ie het laatste stukje in een limousine naar Zandvoort?"

"Als je toestel is goedgekeurd, en je vluchtplan ook, en als je je verder aan alle wet- en regelgeving houdt, dan houdt niemand privéjets tegen", weet Melkert. 'Lokaal beperkende maatregelen nemen' zijn volgens hem 'kansloos'.

Lees meer over
SchipholLuchtvaart