Restaurants en cafés gaan wéér een moeilijke tijd tegemoet, denkt ABN AMRO
Economen van ABN AMRO verwachten dat horecazaken een moeilijke tijd tegemoet gaan door de druk op de koopkracht, hoge energierekeningen en stijgende inflatie. Dit alles zorgt er volgens de bank voor dat de omzet van restaurants volgend jaar met zo'n 2 procent krimpt én er meer zaken failliet gaan.
Zelfs voor fastfoodrestaurants, die tijdens de financiële crisis van 2009 nog goede zaken deden, zien de vooruitzichten er volgens ABN AMRO nu niet heel gunstig uit.
Dit jaar nog omzetstijging
De bank verwacht dat de omzet van restaurants dit jaar nog met 35 procent oploopt. Die flinke groei is te danken aan het herstel na de lockdownperiodes, toen horecaondernemers het zwaar hadden.
Hiermee komt de omzet van de branche rond het niveau van voor de coronacrisis. Maar na 2022 is het gedaan met de groei, verwacht ABN AMRO.
Hand op de knip
De boosdoener is niet alleen de consument die de hand op de knip houdt, de horeca heeft zelf ook te maken met hogere inkoopprijzen en dure energierekeningen. Daarnaast is het in de huidige krappe arbeidsmarkt heel lastig voor restauranthouders om voldoende personeel te vinden.
Voor cafés schetsen de deskundigen een vergelijkbaar beeld. De hoge inflatie kenmerkt zich voor hen ook in een toenemende bierprijs. Voor 2023 verwacht ABN AMRO een krimp van 3 procent ten opzichte van 2022.
Ook dure frikandellen
De fastfoodbranche had veel minder last van de coronacrisis dan restaurants en cafés. Voor dit jaar verwacht ABN AMRO hier een verdere stijging van 5 procent ten opzichte van 2021 en voor volgend jaar een groei van 2 procent vergeleken met dit jaar.
Toch is dat laatste een mager cijfer als je het vergelijkt met de crisis van ruim tien jaar terug. Fastfood floreert vaak tijdens economische crises terwijl luxere horeca dan juist minder omzet, stellen de economen.
Dat de situatie dit keer toch anders is, heeft te maken met de stijgende energieprijzen en dure inkoop van producten als frikandellen en friet.
Winstgevendheid snackbars
"Zeker wanneer het doorberekenen van de kosten niet altijd even makkelijk is, geeft dit veel druk op de marges en winstgevendheid van de snackbars", staat in het rapport.
De toekomst van hotels, musea en bioscopen ziet ABN AMRO íets rooskleuriger in. Voor volgend jaar wordt in deze sectoren een lichte groei verwacht.