Fusie tussen RTL en Talpa van de baan, toezichthouder ziet te veel bezwaren
De voorgenomen fusie tussen RTL Nederland en Talpa gaat niet door. De toezichthouder ziet te veel bezwaren. Dat hebben de mediabedrijven vanochtend bekend gemaakt in een persbericht.
RTL Nederland is eigenaar van televisiezenders als RTL 4 en RTL 5 en streamingdienst Videoland, Talpa Network exploiteert zenders als SBS6 en Net5 en heeft een aantal radiostations.
Fusieplannen
In de zomer van 2021 kondigden de mediabedrijven aan te willen fuseren. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) liet weten dat er eerst diepgravend onderzoek nodig was omdat de fusiepartners samen mogelijk te machtig op de markt zouden worden.
Aanvankelijk zou dat onderzoek voor afgelopen zomer worden afgerond, maar dat werd herhaaldelijk vertraagd.
Bezwaren
Die vertraging was onder meer het gevolg van bezwaren die marktpartijen, zoals uitgever DPG Media en de bond van Adverteerders bij de ACM maakten. DPG protesteerde tegen de positie die de combinatie zou krijgen op de radiomarkt, de adverteerders vreesden duurdere reclamespotjes.
RTL Nederland en Talpa deden daarop voorstellen om deze bezwaren weg te nemen, de zogeheten remedies. Zo wilden de bedrijven de advertentieverkoop van de zenders van Talpa verkopen aan krantenuitgever Mediahuis. Nu blijkt dat de ACM geen genoegen heeft genomen met die voorstellen.
ACM niet akkoord
"De ACM heeft nu aangegeven dat marktonderzoek de zorgen niet voldoende heeft weggenomen. Daardoor wordt het huidige fusieproces gestopt", aldus RTL en Talpa in hun persbericht. "De ACM zal waarschijnlijk enkele weken nodig hebben om het formele besluit te finaliseren."
Volgens de ACM ontstaat er door de overname een te machtige partij in het commerciële medialandschap. "Dat leidt tot prijsverhogingen voor adverteerders en voor telecomaanbieders die de zenders doorgeven", stelt de kartelwaakhond vanochtend in een eigen persbericht. "Uiteindelijk betaalt de consument daarvan de rekening."
Teleurgesteld
RTL en Talpa schrijven te betreuren dat de kartelwaakhond de snelheid en de mate waarin de veranderingen in het Nederlandse medialandschap plaatsvinden en de impact daarvan op lokale mediabedrijven, niet liet meewegen.
Zij zeggen ervan overtuigd te blijven dat een fusie 'het juiste strategische antwoord zou zijn geweest op de uitdagingen die het gevolg zijn van de toegenomen concurrentie met de internationale platformen'. Met de fusie wilden zij een vuist maken tegen partijen als Google, Facebook, Amazon en Netflix.