Veel fietsers

Hoogste aantal verkeersdoden in jaren: gemiddeld twee per dag

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPHoogste aantal verkeersdoden in jaren: gemiddeld twee per dag
RTL

Vorig jaar zijn 737 mensen om het leven gekomen door een verkeersongeluk. Dat zijn er gemiddeld twee per dag. Het gaat om het hoogste aantal doden sinds 2008. Het CBS heeft deze nieuwe cijfers naar buiten gebracht.

Het aantal verkeersdoden was vorig jaar met 737 veel hoger dan het jaar ervoor toen er 582 doden waren. Net als in voorgaande jaren kwamen meer mannen (522) dan vrouwen (215) om het leven. 

Veel fietsers

Vorig jaar kwamen er 291 fietsers om het leven in het verkeer. Dat zijn 84 meer fietsslachtoffers dan het jaar ervoor, en is het hoogste aantal sinds 1996 (het begin van de registratie).

Daarnaast hadden 225 inzittenden van een personenauto een fataal ongeluk, 50 meer dan in 2021.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Van alle verongelukte fietsers kwam bijna de helft (141) om door een aanrijding met een auto. Een kwart van alle fietsdoden verongelukte zonder botsing. Zij overleden na een val van de fiets, bijvoorbeeld na onwel worden, door een verkeerde stuurbeweging, een slecht wegdek, gladheid, of een voet tussen de spaken. In de meeste gevallen ging het dan om ouderen.

Veel 75-plussers

Onder 75-plussers nam het aantal fatale ongelukken het sterkst toe, met 59 procent ten opzichte van 2021. Dit komt vooral door meer verkeersdoden onder fietsers van deze leeftijd: 150 in 2022, tegen 94 het jaar ervoor. De onderzoekers vermoeden dat een en ander ook te maken heeft met de opkomst van de e-bike. 

Verkeersslachtoffers van 50 jaar of ouder overlijden relatief vaak als gevolg van een fietsongeluk, terwijl slachtoffers jonger dan 50 jaar naar verhouding vaker omkomen bij een auto-ongeluk.

Minister Mark Harbers van Infrastructuur spreekt van pijnlijke cijfers. "Het feit dat het aantal verkeersdoden vorig jaar flink is gestegen, onderstreept de noodzaak om extra in te zetten op verkeersveiligheid. De stijging is niet onverwacht, maar wel verontrustend."

'Verlaag de snelheid'

Ook Veilig Verkeer Nederland reageert op de cijfers en schrikt van het hoge aantal verkeersdoden. De vereniging pleit opnieuw voor het verlagen van de snelheid binnen de bebouwde kom en zegt het dragen van een fietshelm te stimuleren. 

Volgens VVN is het een grote uitdaging om het verkeer voor fietsende 75-plussers veilig te houden. "Het is nu al druk op de fietspaden in grote steden en het wordt alleen maar drukker. In combinatie met een snelle e-bike kan dat zeker voor ouderen die bijvoorbeeld niet zo goed hun balans kunnen houden op de fiets heel gevaarlijk zijn", zegt woordvoerder Rob Stomphorst.

De Fietsersbond noemt de toename schokkend. Volgens directeur Esther van Garderen is het de hoogste tijd dat er meer geïnvesteerd wordt in de infrastructuur, die zich niet mee heeft ontwikkeld met het steeds grotere aantal fietsers en de latere leeftijd waarop ouderen doorfietsen. 

Hebe en Sanne, twee verkeersslachtoffers die in oktober 2022 het nieuws domineerden nadat ze dagen vermist waren.