Transavia blijft vluchten annuleren: 'Ze helpen totaal niet mee'
"We kunnen helaas geen beter nieuws brengen. Excuses voor het ongemak." Dat is hoe duizenden passagiers te horen krijgen dat hun vlucht geannuleerd is door Transavia. Door een tekort aan vliegtuigen schrapt de luchtvaartmaatschappij veel vluchten, waaronder de terugvlucht van Heleen Martina. "Het gaat ten koste van je vakantieplezier", vertelt ze aan RTL Nieuws.
Martina was met haar man en kinderen van 3 en 4 jaar nog vol in vakantiestemming toen op dinsdagavond plots een mailtje binnenkwam waarin stond dat de vlucht van donderdagochtend was geannuleerd. In de mail stonden twee opties: geld terug of omboeken.
Ze koos voor omboeken en werd al gauw van het kastje naar de muur gestuurd. Het telefoonnummer – waar ze naar moest zoeken – bracht haar naar een lange wachtrij. "Ik stond anderhalf uur in de wacht voor ik iemand aan de lijn kreeg en toen was ze ook nog onvriendelijk", vertelt ze.
Wat is er aan de hand bij Transavia?
Transavia heeft al langer te maken met problemen door een tekort aan vliegtuigen. Veel vluchten worden geannuleerd en ook in mei en juni schrapt de luchtvaartmaatschappij vluchten. Door het materieeltekort moet Transavia al bij kleine tegenslagen vluchten schrappen.
Het tekort aan vliegtuigen komt onder andere door bliksem- en blikschade aan twee vliegtuigen van de maatschappij. Daarnaast valt het aantal leasevliegtuigen waar Transavia op rekende, tegen.
Inmiddels hebben zeker 2000 passagiers van Transavia van wie de vlucht werd geannuleerd, een claim ingediend. De compensatie ligt waarschijnlijk tussen de 250 en 400 euro.
Het aantal claims over Transavia is volgens Paul Vaneker van EUclaim opvallend hoog. Daarbij benadrukt hij dat gedupeerden ook gecompenseerd kunnen worden voor bijkomende kosten. "Mijn tip is dan ook: maak van alle bonnetjes foto's", zegt hij tegen persbureau ANP.
Dag eerder of later
Vervolgens kon Martina alleen kiezen tussen een vlucht een dag eerder of een dag later. Dezelfde avond was alleen mogelijk als ze terugvlogen naar Rotterdam in plaats van Eindhoven, waar ze de auto geparkeerd hadden. "Maar je zit met kindjes van 3 en 4, dus ik dacht: doe dat maar."
Stoelen reserveren om als gezin bij elkaar te zitten kon alleen tegen betaling. "Dat is een extra service, zo werkt het niet", kreeg ze te horen. Vervolgens werden de kinderen op stoelen aan het gangpad gezet, waar Martina en haar man niet bij konden zitten.
Wat Martina het meest frustreert is dat ze pas hulp kreeg toen ze haar klacht openbaar op Twitter deelde. Daar deelde ze dat ze haar jonge kinderen niet alleen op een stoel wilden hebben zonder ouders. "Als je het openbaar op Twitter zet, kunnen ze het opeens wel."
Verkeerde stad
Het grootste probleem waar ze tegenaan liep was het landen in Rotterdam, terwijl hun auto in Eindhoven stond. Dat betekende dat ze op Koningsdag met de trein heen en weer moesten van Rotterdam naar Eindhoven en daarna met de auto naar huis.
"Uiteindelijk ben ik in mijn eentje naar Eindhoven gegaan en mijn man met de kinderen rechtstreeks naar huis", vertelt Martina. De koffers hadden ze verdeeld. "Het kost een paar uur en een hoop frustratie."
Hoeveel kosten door Transavia worden vergoed wilde de luchtvaartmaatschappij niet aan Martina vertellen. Ze verwezen alleen door naar een pagina waar een claim kon worden ingediend. "Dat frustreert echt. Sta mensen gewoon netjes te woord en geef fatsoenlijke informatie", zegt Martina.