Leesvaardigheid kinderen harder gedaald dan in andere landen
De leesvaardigheid van Nederlandse kinderen is de afgelopen jaren harder omlaag gegaan dan die van kinderen in andere westerse landen. Tot die conclusie komt het Expertisecentrum Nederlands.
Volgens het expertisecentrum kunnen Nederlandse kinderen voor het eerst in 15 jaar niet beter lezen dan gemiddeld in de andere 21 onderzochte westerse landen.
Het is al langer bekend dat Nederlandse kinderen de laatste jaren meer moeite hebben met lezen. De Onderwijsinspectie concludeerde dit eerder ook al. Maar het nieuwste onderzoek toont dus aan dat het ook slechter gaat dan in vergelijkbare landen. Bij de vorige meting in 2016 scoorden kinderen in groep 6 nog beter dan het internationale gemiddelde, in de laatste meting van 2021 presteren ze gemiddeld.
Meerdere oorzaken
De onderzoekers zeggen dat de uitbraak van het coronavirus en de daardoor gemiste lessen niet de enige oorzaak kunnen zijn. Wel zal het hebben meegespeeld: de laatste ronde van het onderzoek vond plaats in het voorjaar van 2021, kort na de tweede schoolsluiting.
Andere oorzaken zijn waarschijnlijk dat op scholen met steeds kortere teksten wordt gewerkt, waardoor kinderen meer moeite hebben met de langere teksten die ze voor het onderzoek moesten lezen (twee teksten van tussen de 500 en 1000 woorden). Ze zijn waarschijnlijk niet gewend om zich zo lang op een tekst te concentreren. Ook waren de kinderen niet gewend aan de open vragen die ze na het lezen van de teksten moesten beantwoorden.
Leestijd ook afgenomen
In het onderzoek is ook naar voren gekomen dat de leestijd is afgenomen. 63 procent van de Nederlandse tienjarigen leest zelfs minder dan 30 minuten per dag, terwijl dat in 2016 nog 52 procent was.