Lokale vervoerders betrappen vaker zwartrijders sinds coronapandemie

Het aantal zwartrijders in het openbaar vervoer in Amsterdam en Rotterdam is flink gestegen sinds het jaar voor de coronapandemie. Het aantal reizigers zonder kaartje nam in de hoofdstad vorig jaar met 50 procent toe vergeleken met de jaren voor corona. Het Rotterdamse RET betrapte in 2022 zelfs drie bijna keer meer zwartrijders, vooral in trams.
Volgens een woordvoerder van de Rotterdamse RET lag het percentage zwartrijders voor de coronacrisis op 0,5 procent van alle reizigers. Vorig jaar stapte 1,4 procent van de tramreizigers in zonder vervoersbewijs.
De Rotterdamse vervoerder geeft aan dat er vanwege bezuinigingen tegenwoordig minder conducteurs op de trams rijden.
Mens en techniek
In de bus en metro zijn de percentages wat minder hard gestegen. In de metro's reed ruim 1 procent van de reizigers zwart in 2022. In de bussen was dat 0,5 procent.
De RET probeert het zwartrijden niet alleen via controles door personeel tegen te gaan, maar ook door de inzet van technologie. "We zetten techniek in om in beeld te brengen waar en wanneer het het meeste voorkomt." Op die plekken worden dan extra controles uitgevoerd.
Het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB bevestigt berichtgeving van Het Parool over de toename. Het GVB is vanwege de stijging een campagne gestart tegen zwartrijden. Daarmee wil het bedrijf reizigers duidelijk maken dat niet betalen voor een reis 'asociaal' is.
Kuddegedrag
De reden voor zwartrijden is per persoon verschillend, volgens de vervoerder. Bovendien doet niet iedereen het bewust. "Niet betalen voor het ov lijkt het nieuwe normaal. Samenreizende scholieren willen nog wel eens baldadig zijn en elkaar opjutten om poortjes open te trappen", noemt de vervoerder als voorbeeld.
De campagne is niet gericht op regelmatige zwartrijders, maar op de volgers, reizigers die 'kuddegedrag' vertonen. "We realiseren ons dat bepaalde, bewust niet-betalende reizigers, zich niet laten sturen."