Jumbo stopt sponsoring Max Verstappen en Dutch GP
Jumbo stopt na dit seizoen na tien jaar met het sponsoren van Formule 1-kampioen Max Verstappen. Ook de Dutch GP in Zandvoort krijgt na dit seizoen geen geld meer van de supermarktreus en mogelijk moet de wieler- en schaatsploeg Jumbo-Visma ook op zoek naar een andere hoofdsponsor.
Dat bevestigt het supermarktconcern na berichtgeving door het AD.
Nieuwe strategie
Deze stappen zijn onderdeel van de strategie van de nieuwe Jumbo-topman Ton van Veen, schrijft de krant. Van Veen volgt de van fraude verdachte Frits van Eerd op.
De nieuwe topman is van mening dat Jumbo weer terug moet naar de kern en daar zou mondiale sportsponsoring niet bij horen.
De sponsoring van de wieler- en schaatsploeg blijft wellicht nog wat langer aan, aangezien dat contract nog tot eind volgend jaar loopt. Jumbo is sinds 2015 sponsor van Jumbo-Visma.
Wel laat Jumbo weten open te staan voor de komst van een andere grote sponsor, zodat de supermarktreus afscheid kan nemen als hoofdsponsor.
De supermarkt wil volledig stoppen met het sponsoren van topsport.
Focus verleggen
Van Veen zegt tegen het AD: "Wij zijn een hele goede food retailer, maar alleen in Nederland en een beetje in België. We steken jaarlijks meer dan 20 miljoen euro in sportsponsoring, maar ik kan iedere euro maar één keer uitgeven."
"Het geld dat naar Max gaat, kunnen we niet teruggeven aan de klant, of in duurzaamheid of gezondheid steken.”
Slechte publiciteit
De nieuwe topman maakt duidelijk dat hij de supermarkt uit het zware weer wil loodsen waarin de supermarkt is beland. Naast de aanhouding van Van Eerd, zorgde ook een mislukte commercial rond het WK in Qatar voor slechte publiciteit.
Het contract met het bureau dat de reclame maakte, is door Van Veen opgezegd. "We moeten minder hard roepen, en meer bewijzen.”