Treinstations met risico op vandalisme volgehangen met camera's
Op treinstations waar sprake is van een hoog risico op vandalisme worden door ProRail per station tientallen extra camera's opgehangen. Zo hoopt de spoor- en stationsbeheerder vernielingen van met name liften en roltrappen tegen te gaan.
Want beschadigingen aan roltrappen of liften kunnen vaak pas maanden later weer opgeknapt worden door wereldwijde tekorten aan geschikte onderdelen hiervoor. Dit schrijft het AD.
Vijftien stations
ProRail laat weten dat het in totaal om vijftien stations gaat, maar wil de precieze locaties niet prijsgeven uit angst voor potentiële daders. Het enige station waarvan het bekend is dat het meer camera's krijgt is Woerden.
Chiel Overgoor, verantwoordelijk voor de roltrappen en liften op de stations, vertelt aan de krant dat de reparatie van de liften en roltrappen beduidend langer duurt sinds de coronapandemie. "We kampen met lange levertijden van onderdelen en personeelsgebrek."
Opknappen duurt lang
Vooral een gesloopte lift zou veel tijd in beslag nemen om gerepareerd te worden. Overgoor vertelt: "Je moet bij deze liften eerst onderzoek doen naar wat er allemaal kapot is, wat enige tijd kost. Vaak blijken er een heleboel onderdelen gesloopt te zijn."
In 2021 was er 481 keer sprake van vandalisme aan liften. Bij deze keren zijn niet alleen bewust vernieling, maar ook 'onjuist gebruik' inbegrepen. Het kan namelijk ook gebeuren dat iemand met een fiets of een rollator een lift beschadigt.
Oplossingen
Intussen wordt er gewerkt aan oplossingen om defecten eerder op te merken. Daarnaast is ProRail ook bezig met het inslaan van belangrijke onderdelen, zodat deze in het geval van nodige vervanging al beschikbaar zijn en een reparatie geen maanden in beslag hoeft te nemen.
Dat kapotte liften voor grote problemen kunnen zorgen, bleek ook vorig jaar. Rolstoelster Larissa moest toen twee maanden lang op haar achterste de stationstrap op en af om bij de trein te komen. Bekijk ook de video hieronder: