Deze wegen komen er voorlopig niet door stikstof en geldgebrek
De aanleg van 14 nieuwe wegen en 3 vaarwegen gaat voorlopig niet door. Dat heeft het kabinet bekendgemaakt. Dit levert het kabinet een bedrag van 4 miljard euro op dat wordt gebruikt voor onderhoud en vervanging van bestaande wegen. Provincies die soms al jaren wachten op de aanleg van wegen, zijn niet blij met het uitstel.
Het besluit om niet door te gaan met de geplande projecten werd al in maart genomen, maar nu is bekend om welke wegen het precies gaat (zie hieronder). Het was volgens het kabinet noodzakelijk omdat het wel aanleggen van die nieuwe wegen te veel stikstofuitstoot oplevert. Ook zijn die nieuwe projecten veel duurder geworden vanwege stijgende prijzen en het tekort aan personeel.
Provincies reageerden toen al teleurgesteld op dat besluit. Zo riepen de provincies Gelderland en Overijssel de minister op om bepaalde infrastructurele projecten toch 'onverkort door te laten gaan'. Zij wezen op projecten 'waarvoor door de regio al jaren (soms decennia) aandacht wordt gevraagd'.
Het gaat om nieuwe projecten bij deze wegen:
- N35 Wijthmen – Nijverdal
- A9 Rottepolderplein
- A58 Breda – Tilburg
- A27 Zeewolde – Eemnes
- A15 Papendrecht – Gorinchem
- A2 Deil – ’s-Hertogenbosch – Vught
- Rijksbijdrage Noordelijke Randweg Utrecht (NRU)
- A58 Annabosch – Galder
- Innovaties A58
- A67 Leenderheide – Geldrop
- A1/A35 Knooppunt Azelo – Buren
- A1/A30 Barneveld
- A4 Haaglanden – N14
- A1/A28 Knooppunt Hoevelaken
En deze vaarwegen:
- Volkeraksluizen
- Kreekraksluizen
- Vaarweg IJsselmeer – Meppel
Verantwoordelijk minister Harbers heeft de afgelopen weken gesproken met de provincies over welke projecten worden gepauzeerd. Volgens Harbers voelt het besluit dubbel.
"Het is teleurstellend omdat we deze projecten nodig vinden en willen aanleggen. Aan de andere kant zien we ook dat het op korte termijn niet kan. Dit besluit is ook positief, omdat we het geld nu kunnen uitgeven aan broodnodig onderhoud en het niet op de plank laten liggen."
Onderhoud
Het bespaarde geld wordt dus besteed aan onderhoud van bestaande infrastructuur die is verouderd. Ook gaat er geld naar projecten die wel aangelegd kunnen worden, zoals van en naar nieuwe woonwijken. Daarvoor is 7,5 miljard euro beschikbaar.
De projecten die nu worden stilgelegd, gaan wel door als er genoeg stikstofruimte, geld en personeel is, benadrukt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.