Wat veroorzaakte implosie onderzeeër? Onderzoekers bestuderen materiaal Titan
Onderzoekers in Canada zijn begonnen aan hun klus om uit te vinden wat precies de implosie van onderzeeër heeft veroorzaakt. Ze zijn aan boord gegaan bij het moederschip, de Polar Prince.
Vandaag kwam de Polar Prince terug in de haven van St John's in Canada. De boot had de Titan aan boord toen ze de vorige keer vertrok uit de haven. Afgelopen zondag verdween de Titan in zee om te beginnen aan de fatale afdaling richting de Titanic.
Brokstukken
De Polar Prince verloor diezelfde dag contact met de Titan, waarna alarm werd geslagen. Donderdag werden brokstukken gevonden, waarna niet veel later werd geconcludeerd dat de onderzeeër geïmplodeerd moest zijn.
Wat gebeurt er bij een implosie?
Het is niet een woord dat je elke dag tegenkomt, een implosie. Wat is het precies? "Het omgekeerde van een explosie", zegt duikinstructeur Pim van der Horst. "Bij een explosie spat alles naar buiten, omdat de druk van binnenuit groter is en naar buiten knalt."
In het geval van de Titan was het omgekeerd. De druk van buiten was gigantisch. "Het drukvat is op zeker moment bezweken. Dat wordt dan in elkaar gedrukt door een enorme kracht."
De onderzoekers in Canada doen onderzoek naar de rol die de Polar Prince en de bemanning hebben gespeeld. Maar ook het materiaal dat is gebruikt voor de buitenkant van de Titan wordt onderzocht.
'Carbon ongebruikelijk'
Volgens deskundigen kan het materiaal waarvan de duikboot is gemaakt een rol hebben gespeeld bij de implosie. De Titan was gemaakt van carbon.
Eerder deze week zei Erik Hasselman, commercieel directeur van onderzeebootbouwer U-Boat Worx uit Breda, tegen RTL Nieuws dat hij dit 'opvallend' vond: "Carbon is ongebruikelijk bij dit type onderzeeboten. Wij bouwen zelf met vooral acrylaat voor de transparante delen, en verder met staal."
Twijfels over productie
Sinds het nieuws van de implosie naar buiten kwam, hebben meer experts uit de industrie laten weten dat ze zich in een eerder stadium al hebben uitgesproken tegen de bouwtechnieken van het bedrijf OceanGate, die de Titan fabriceerde. De baas van OceanGate deed die opmerkingen altijd af als onzin.
In onderstaande video zie je Alan, die eerder in de onderzeeër zat. Hij vond het ook een extreem gevaarlijke expeditie: