Plan naar Brussel

Demissionair kabinet beslist: tóch iets meer vluchten vanaf Schiphol

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP / Jeffrey GroenewegDemissionair kabinet beslist: tóch iets meer vluchten vanaf Schiphol
RTL

Het door luchtvaartmaatschappijen fel bekritiseerde krimpplan voor Schiphol wordt iets afgezwakt door het demissionaire kabinet. Het maximumaantal vluchten gaat naar 452.000 in 2024, in plaats van de oorspronkelijk geplande 440.000. 

Dat is geen compromis om de luchtvaartsector tegemoet te komen, zegt minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) na afloop van de ministerraad waar het voorstel is besproken. "Het is een tussenstap die we nu waar kunnen maken, hoop ik." 

Dat het kabinet ondanks haar demissionaire status toch een besluit neemt over het belangrijke dossier, heeft te maken met het feit dat het plan door de Europese Commissie beoordeeld moet worden. Dat is tegelijkertijd ook weer reden dat Harbers een slag om de arm houdt. 

Schiphol moet toch krimpen: volgend jaar 40.000 vluchten minder
Lees ook

Schiphol moet toch krimpen: volgend jaar 40.000 vluchten minder

Het gaat om een zogeheten balanced approach-procedure, waarbij alle belanghebbende partijen ruimte krijgen om hun commentaar te geven op het plan. Hier is tijd voor nodig, en om het aantal vluchten eind 2024 omlaag te kunnen brengen, moet het plan nu ingediend worden. 

Juridische strijd

Uitstel is niet mogelijk vanwege de - voorlopige - uitslag van een juridische strijd tussen de luchtvaartsector aan de ene kant en Schiphol, omwonenden en het kabinet aan de andere kant. In juli oordeelde het gerechtshof in Amsterdam dat het aantal vluchten van en naar de luchthaven omlaag moet naar 460.000 eind volgend jaar. De luchtvaartsector is tegen de uitspraak in beroep gegaan bij de Hoge Raad

In afwachting daarvan gaat het kabinet wel verder met het krimppplan, al wordt het oorspronkelijke aantal maximale vluchten afgezwakt. Het huidige vluchtplafond ligt op 500.000. Vorig jaar werden er ruim 397.000 vluchten uitgevoerd van en naar de luchthaven, omdat de luchtvaart nog kampt met de naweeën van de coronacrisis. De luchtvaart krabbelt wel weer op, in de eerste helft van dit jaar vertrokken en arriveerden ruim 206.000 vliegtuigen. 

Een ander ingrijpend plan om de hinder van de luchthaven voor omwonenden in te perken gaat voorlopig helemaal niet door. 

Nachtvluchten ongemoeid nog

In april van dit jaar lanceerde Schiphol zelf het voornemen om nachtvluchten en privévluchten te schrappen. Het kabinet gaat hier voorlopig nog niet mee aan de slag, omdat daar weer een aparte balanced approach-procedure voor nodig is.

Het kabinet wil eerst zorgen dat 'alle feiten en gegevens' zo goed mogelijk in beeld zijn. "Zodat dan in een volgende stap ook daarover weer een besluit kan vallen", zegt Harbers. 

Lees meer over
Mark HarbersSchipholAir France KLMMinisterie van Infrastructuur en Waterstaat