Gekte bij Freddie Mercury-veiling: 'Bijna 50.000 euro voor snorkam'
"Is this the real life? Is this just fantasy?", zong Freddie Mercury in Bohemian Rhapsody en veel Queen-fans stellen zichzelf die vragen de komende dagen ook. Ongeveer dertigduizend eigendommen van de Britse superster gaan de komende week bij Sotheby's in Londen onder de hamer. Hoe waardevast zijn zulke aandenkens eigenlijk?
Woensdag was de eerste dag van de veiling en die bracht ruim 14 miljoen euro in het laatje. "Dit is een once in a lifetime experience veiling, één van de allergrootste die we hebben gehad", zegt managing director Sarah de Clercq van Sotheby’s Amsterdam enthousiast.
Topstuk was de piano van Mercury, waar hij onder meer Bohemian Rhapsody en Somebody To Love mee componeerde, die voor ruim 2 miljoen euro een nieuwe eigenaar kreeg. Ook voor de songtekst van Bohemian Rhapsody (1,6 miljoen euro) en de zilveren armband die hij droeg in de video van de monsterhit werd veel betaald (ruim 800.000 euro).
"Ze begonnen de veiling met de Garden Lodge deur, de tuindeur van zijn huis in Londen waar veel fans hun naam op hebben achtergelaten", weet Queen-kenner Edger Hamer, die drie boeken over zijn favoriete band schreef. "Die is met 480 duizend euro meer dan twintig keer overboden. En dat voor een houten deur!"
Tweeduizend mensen hebben zich ingeschreven voor de veiling. Veel van hen hadden hun zinnen gezet op de zilveren armband uit de Bohemian Rhapsody video, het item dat het meest werd overboden. Sotheby’s had de verkoop ingeschat op 9000 euro, maar de prijs van de armband ging uiteindelijk 90 keer over de kop.
Piano bracht minder op
De piano was vooraf door Sotheby’s getaxeerd op 3 miljoen. "En die ging voor ruim 2 miljoen. Dat viel me eerlijk gezegd tegen", zegt Hamer. De iconische piano is één van de twee items uit de top tien van de eerste veilingdag die voor een lager bedrag gingen dan vooraf verwacht.
"Ik denk dat we de prijs daarvan toch te hoog hebben ingeschat", erkent De Clercq van Sotheby’s. "Al is het nog wel een wereldrecordbedrag voor een piano."
Wat opvalt aan de eerste veilingdag is de gekte rondom de items die te maken hebben met Queen. "Alles wat een emotionele waarde heeft, doet het goed. Daar wordt heel veel overboden", analyseert Hamer.
Veel te veel betaald voor Mercury's pen
En dat is nou juist gevaarlijk, zegt kunstexpert Willem Baars. "De teksten en de instrumenten behouden hun waarde. Voor een gitaar die Kurt Cobain had kapot geslagen werd dit jaar ook nog 600 duizend euro betaald."
Maar over de andere items heeft Baars zijn twijfels. "De tekst van Bohemian Rhapsody is werelderfgoed, vergelijkbaar met de partituren van Mozart, maar voor de pen waarmee Mercury de tekst schreef, betaal je veel te veel. En dat geldt voor veel voorwerpen."
Mensen vergeten volgens hem snel. "Wij hebben Queen bewust meegemaakt. Maar vergis je niet, de Top2000 is een oude mannenlijst. De volgende generatie is er minder in geïnteresseerd. Dan blijft de muziek over en niet een armband."
Snorkam
Queen-fans lijkt het niet te deren. Zij bieden massaal op typische Freddie Mercury-voorwerpen. "Op een zweetbandje is al 28.000 euro geboden en zijn snorkam staat nu op 40.000 euro", zegt Hamer. "Ik heb die gezien; het is niet meer dan een Barbie snorkammetje!"
De Clercq van Sotheby’s ziet wat Freddie Mercury losmaakt bij fans. "Van de 2000 ingeschreven bieders is 60 procent nieuw bij ons. Ze willen allemaal een stukje Freddie."
Het gaat volgens haar om de X factor van de Queen-zanger. "Dat zagen we ook bij onze eerdere veilingen van David Bowie, George Michael en Elton John. Adidas-schoenen zijn Adidas-schoenen, maar als Freddie ze heeft gedragen, zijn ze veel meer waard."
Museum
Hoe waardevast een voorwerp is, is moeilijk in te schatten, erkent De Clercq. "Trends gaan op en neer, al verwacht ik zelf dat Freddie’s populariteit alleen maar zal toenemen."
Hamer heeft zelf ook een account aangemaakt op Sotheby’s. "Maar omdat ik niet al mijn financiële details heb gedeeld met Sotheby’s kan ik tot maximaal 20 duizend euro meebieden. En daar is niet veel voor te krijgen", lacht hij.
Hij hoop dat er tussen de kopers ook mensen zitten met plannen voor een Queen-museum. "Er is er nu eentje in Montreux, maar die is vrij klein. Freddie wilde zelf helaas geen Graceland maken van zijn huis. Dat moest en zou privé blijven, zo heeft hij tegen zijn enige erfgenaam Mary Austin gezegd."