Schiphol heeft natuurvergunning, maar daarmee is de kous nog niet af
Schiphol heeft zijn natuurvergunning binnen. Maar wie denkt dat hiermee de kous af is, zal bedrogen uitkomen. Natuurorganisaties en omwonenden beraden zich op beroepsprocedures en de kans dat die er komen, is groot.
Hoewel het onderwerp natuurvergunning Schiphol door de Tweede Kamer tot controversieel onderwerp was gebombardeerd, ging verantwoordelijk (en inmiddels demissionair) minister Christianne van der Wal (Natuur & Stikstof) vanochtend toch over tot de verlening ervan.
Minder stikstof
Schiphol krijgt een vergunning voor 440.000 vliegbewegingen. Totdat dit aantal wettelijk is vastgelegd, mag de luchthaven 500.000 vluchten blijven afhandelen. De stikstof die door deze vluchten neerslaat op beschermde natuurgebieden, wordt door de luchthaven deels gecompenseerd.
Dit compenseren gebeurt door de operatie op Schiphol aan te passen. Vliegmaatschappijen die de luchthaven aandoen, wordt bijvoorbeeld gevraagd om met één motor te taxiën, in plaats van met twee motoren. Op deze manier stoten vliegtuigen minder stikstof uit, die vervolgens ook niet neer kan slaan in Natura 2000-gebieden in de omgeving van de luchthaven.
Minder ammoniak
Daarnaast kocht Schiphol de afgelopen maanden stikstofdepositieruimte op van negen boerenbedrijven. De betreffende bedrijven staken (deels) hun activiteiten. De dieren die ze hielden stoten daardoor geen of minder ammoniak uit, waardoor de natuur in de buurt van de boerderijen wordt ontlast.
De hamvraag is of Schiphol de juiste hoeveelheid stikstofdepositie compenseert. Om deze hoeveelheid te bepalen is gekeken naar het aantal vluchten waarvoor Schiphol milieuvergunningen had uit het verleden. 460.000 tot 480.000, stelt de luchthaven zelf. Om 500.000 vluchten mogelijk te maken, zou de stikstofdepositie van 20.000 tot 40.000 extra vluchten moeten worden gecompenseerd.
Onzin, stellen critici. Voor sommige Natura 2000-gebieden waren milieuvergunningen voor slechts 318.000 vluchten. Om nu de stap te kunnen maken naar 500.000 vliegbewegingen zou Schiphol dus veel meer stikstofdepositie moeten compenseren dan het doet.
Vraagtekens bij onderbouwing
Het kabinet heeft in deze discussie de kant van Schiphol gekozen. Maar dat leidt hoogstwaarschijnlijk tot beroepsprocedures door natuurorganisaties of omwonenden. 250 burgers en bedrijven en 9 overheden dienden eerder een zienswijze in. Voor hen staat een gang naar de rechter open.
Milieudefensie, Greenpeace, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Natuur & Milieu lieten al weten "vraagtekens te hebben bij de onderbouwing" van de natuurvergunning en "zo mogelijk in beroep (te) gaan." Mobilization for the Environment, dat de discussie over het ontbreken van een natuurvergunning bij Schiphol startte, heeft nog niet gereageerd.