KLM-ceo Rintel: lage ticketprijs komt niet meer terug
Voor het eerst in drie jaar tijd heeft luchtvaartgroep Air France-KLM weer winst geboekt. Ondanks alle ellende op Schiphol boekte het bedrijf een winst van 700 miljoen euro. Dochterbedrijf KLM staat er weer goed voor, maar waarschuwt tegelijkertijd voor mogelijke tegenvallers. De tijden van goedkoop vliegen zijn wel voorbij, verwacht KLM-ceo Marjan Rintel.
"Reizen zullen nooit meer teruggaan naar dat je op de eerste rang kan zitten voor weinig. We zullen met elkaar de reële prijs moeten betalen", zegt Rintel in een interview met RTL Z.
Onzekere tijden
Het bedrijf kwam qua financiële prestaties in de buurt van 2019, het jaar voor de coronacrisis uitbrak. Dankzij het opheffen van de meeste beperkingen kan er weer meer gereisd worden en dat merkt KLM. Het Nederlandse bedrijf noteerde een omzet van 10,7 miljard euro. Bij moederbedrijf Air France-KLM ging de omzet ook fors omhoog, tot 26,4 miljard euro.
KLM is optimistisch over de rest van het jaar, al houdt het ook rekening met tegenvallers. Die kunnen veroorzaakt worden door de oorlog in Oekraïne, de hoge inflatie en een mogelijke recessie. Ook de hoge brandstofprijs kan roet in het eten gooien, waarschuwt het bedrijf.
Staatssteun
Toch denkt KLM dat het definitief zonder verdere steun van de staat kan. Vorig jaar werden de leningen al afgelost, en in de komende maanden wil het bedrijf ook de mogelijkheid om geld te lenen bij de overheid opzeggen, meldt financieel bestuurder Erik Swelheim in een persbericht.
Heel tevreden waren de KLM-klanten overigens niet vorig jaar. Ze gaven een laag cijfer als het gaat om klanttevredenheid. Dat bleef steken op 37, ver onder de doelstelling van 50. Ter vergelijking: in 2020 was het 53. Volgens KLM wordt het lage cijfer onder meer veroorzaakt door de problemen op Schiphol waar veel vertragingen zijn en vluchten worden geannuleerd.
Om die problemen te tackelen, moet de luchthaven meer bagage-afhandelaars en beveiligers aannemen, iets waarvoor een wervingscampagne gestart is.
Problemen Schiphol
KLM heeft zelf al 500 mensen aangenomen, zegt Rintel tegen RTL Z. "Deze en volgende week volgen nog gesprekken met Schiphol over de maximale capaciteit reizigers in de meivakantie en zomer. KLM heeft zich ingespannen om zoveel mogelijk mensen aan te nemen. Wij hebben de boel op orde en zijn klaar voor de zomer."
Rintel is dan ook niet van plan om vluchten te schrappen. "Wat mij betreft kunnen al onze reizigers gewoon rekenen op de vlucht die ze hebben geboekt. We gaan niet verder schrappen in de planning. Dat hebben we Schiphol ook laten weten."
De problemen op Schiphol kostten KLM vorig jaar veel geld, omdat klanten hun geld terugvroegen omdat ze vluchten hebben gemist of bagage kwijt waren. Het gaat om een schadepost van 70 miljoen euro.