Unilever verkoopt nog volop in Rusland: winst fors omhoog
De Russische tak van voedings- en levensmiddelenconcern Unilever heeft een prima jaar achter de rug. Mogelijk is dat te danken aan het feit dat het bedrijf meer geld uitgaf aan reclame, iets wat volgens topman Alan Jope juist niet zou gebeuren.
Na het uitbreken van de oorlog beloofde het bedrijf plechtig dat het geen producten of geld van of naar Rusland zou transporteren. Daarbovenop waren de uitgaven aan reclame al stopgezet, meldde het bedrijf in maart vorig jaar in reactie op de Russische inval in Oekraïne.
Belofte verbroken
Daar is niet veel van terechtgekomen, ontdekte Follow The Money. Het journalistieke onderzoeksplatform concludeert dat het bedrijf de eigen belofte heeft verbroken. Financiële gegevens ondersteunen deze conclusie. Die komen uit de jaarrekening van de Russische tak die is gedeponeerd bij de Russische Kamer van Koophandel.
Uit de jaarrekening van het bedrijf blijkt dat er bijna 22 miljard roebel aan reclame werd uitgegeven. Dat is meer dan in het jaar ervoor. Volgens Unilever gaat het onder meer om deals met winkels die extra reclame maken in het schap voor de merken van het bedrijf. De contracten hiervoor waren al gesloten voor maart 2022, laat een woordvoerder weten.
Reclame werkt
Of het aan de reclame lag of niet: er werd in 2022 een winst van 9,2 miljard roebel gehaald, omgerekend ongeveer 110 miljoen euro. In vergelijking met 2021 - toen er een winst van 4,8 miljard roebel werd geboekt - een stijging van 90 procent.
De omzet steeg ook, ondanks dat er minder producten werden verkocht. Dat is te danken aan de hoge inflatie in het land en de stijging van de koers van de roebel, verklaart de woordvoerder.
Het bedrijf stelt dat er geen belofte is verbroken. Die had namelijk betrekking op het wegsluizen van in Rusland gemaakte winst naar het Londense hoofdkantoor, verklaart de woordvoerder. En dat is niet gebeurd. "We kunnen bevestigen dat er geen kapitaalinstroom of -uitstroom is geweest."
Voor het geld hoeft Unilever het ook niet per se te doen. In 2022 verkocht het bedrijf voor 60 miljard euro aan onder meer ijsjes, deoderant en wasmiddel. Dat leverde een winst op van ruim 8 miljard euro.
Werknemers beschermen
Waarom zou je je dan niet gewoon terugtrekken uit het land? Omdat het voeding en hygiëneproducten wil blijven verkopen aan de Russen, geeft het bedrijf zelf als verklaring. Volgens Unilever kan het drie dingen doen: de boel sluiten, het bedrijf verkopen of toch doorgaan.
Geen van die opties 'is wenselijk', laat de woordvoerder weten. Optie drie is het beste, vindt het bedrijf. Bij optie een en twee komt het bedrijf direct of indirect in handen van de Russische staat en dat wil Unilever voorkomen, ook om de ongeveer 3000 Russische werknemers te beschermen.