Je Transavia-vlucht geannuleerd of verzet? Dit zijn je rechten
Tienduizenden vakantiegangers die in juni met Transavia naar de zon dachten te vliegen, hebben dikke pech. Door een tekort aan vliegtuigen ziet het bedrijf zich genoodzaakt 331 vluchten te schrappen. Wat zijn dan je opties als klant?
Als teleurgestelde klant sta je erg sterk, vertelt Babs van der Staak, woordvoerder van de Consumentenbond. Je hebt recht op je geld terug, of een vervangende vlucht onder vergelijkbare omstandigheden.
Recht op geld terug
"Als je denkt: dan hoeft het niet meer, dan heeft het voor mij geen zin, ik moet er van alles voor doen, dus laat maar zitten, dan heb je recht op geld terug", zegt Van der Staak. Het geld moet dan binnen zeven dagen worden teruggestort op je rekening.
En wie een vervangende vlucht wil, mag erop rekenen dat Transavia dat regelt, legt Van der Staak uit. Dat moet dan de eerstvolgende vlucht zijn naar dezelfde eindbestemming of net zo'n soort vlucht op een dag die je zelf kiest.
Veel gedoe en extra kosten
Maar Transavia zelf doet niet veel, merkte Judith. De terugvlucht van haar gezin vanuit Rome werd op het laatste moment gecanceld en ze zag zich met veel gedoe en extra kosten geconfronteerd, vertelt ze in deze video:
Als dat niet lukt of als het aanbod je niet aanstaat, dan mag je het zelf regelen bij een andere maatschappij. Dat moet dan wel een vergelijkbare vlucht zijn. Als dat lukt, dan mag je de kosten declareren bij Transavia. "Dat moet wel binnen enige redelijkheid zijn. Niet als je een economy ticket hebt, zelf een businessclass ticket kopen", legt Van der Staak uit.
Ook andere kosten die je misschien maakt door de vluchtwijziging, mag je declareren bij Transavia. Bijvoorbeeld die je maakt als je langer ergens moet blijven. "Het verblijf, en je hebt recht op verzorging, zoals drankjes en maaltijden." Als je zelf een hotel regelt, houdt het bedrijf als vuistregel aan dat het de overnachting in een 3-sterren hotel vergoedt. Ook eventuele extra kosten voor vervoer worden vergoed.
Flinke kostenpost
Het schrappen van de vluchten kan dus wel prijzig worden voor Transavia, vermoedt Van der Staak. "Je kan er donder op zeggen dat het een flinke kostenpost wordt", beaamt Leon Bogaard, een woordvoerder van het bedrijf. Hoe hoog die is, is onduidelijk. "Onze eerste prioriteit ligt bij de passagiers."
Gelukkig is het niet iedere dag aan de hand, dat er zo veel vluchten geannuleerd worden, aldus Van der Staak. En omdat Transavia de maatregel precies twee weken van tevoren bekendmaakt, hoeft het in ieder geval geen compensatie te betalen aan hun klanten.
Het recht op compensatie geldt namelijk pas als een vliegtuigmaatschappij korter dan twee weken voor de oorspronkelijke vertrektijd de vlucht annuleert.
Duizenden passagiers de dupe
Om welke vluchten het gaat, is op deze site van de KLM-dochtermaatschappij te zien. Als je vlucht er niet tussenstaat, gaat deze door, belooft Transavia. Passagiers om wie het gaat, krijgen een e-mail van het bedrijf of hun reisbureau. Daarin staat uitgelegd wat hun mogelijkheden zijn om geld terug te krijgen of een andere vlucht te regelen.
Om hoeveel reizigers het gaat, wil Transavia niet zeggen. In hun meest gebruikte toestellen passen gemiddeld 189 passagiers en dan zou het dus gaan om ruim 30.000 pechvogels. De meeste vluchten die geschrapt worden, zijn namelijk retourvluchten.
Volgens Transavia zijn het minder passagiers dan 30.000 omdat het bedrijf vluchten schrapt die het minst goed gevuld zijn. Het bedrijf probeert daarnaast ook zo veel mogelijk reizigers om te boeken naar andere vluchten, legt Bogaard uit.