Waar heb je recht op?

Bezitters VanMoof-fiets hoeven nergens op te rekenen: geen reparatie of geld terug

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANP / Dingena MolBezitters VanMoof-fiets hoeven nergens op te rekenen: geen reparatie of geld terug
RTL

Het hing al even in de lucht: de ondergang van fietsenmaker VanMoof. Het bedrijf uit Amsterdam is failliet verklaard. Wat betekent dit voor eigenaren van de opvallende e-bikes? Ze hoeven voorlopig op niks te rekenen.

Er zijn ongeveer 190.000 VanMoofs verkocht. Hoeveel daarvan in Nederland is niet bekend. De buitenlandse dochterondernemingen vallen buiten het faillissement.

1. Waar kan ik naartoe met mijn fiets? 

Waarschijnlijk helemaal nergens. De winkels van VanMoof in Nederland zijn dicht en blijven voorlopig ook dicht. Djesse, die met drie kapotte fietsen thuiszit, weet daar alles van. Hij vertelt erover tegen RTL Nieuws:

Djesse heeft liefst drie VanMoofs, maar die doen het allemaal niet meer. Totdat hij zijn rijbewijs heeft, is hij aangewezen op de bus.

Wel kunnen eigenaren hun fiets die ze naar VanMoof hadden gebracht voor een reparatie ophalen. De curatoren zijn nog een plan aan het maken hoe ze dit willen regelen. Ze waarschuwen vast dat het kan dat je fiets niet gerepareerd is.

2. Naar de fietsenmaker dan maar?

Kleine kans dat die je kunnen (of willen) helpen. De meeste fietsenmakers bedanken vriendelijk voor de eer. Omdat VanMoof alles zelf heeft ontworpen, is repareren erg ingewikkeld en dus tijdrovend. En daardoor niet lonend.

3. De Kwit-Fit dan? 

De garageketen sloot een paar weken geleden een deal met VanMoof, waardoor je daar ook je fiets kon laten repareren. Sinds de problemen bij de fietsenmaker bekend werden, loopt het storm.

Doek gevallen: worstelende e-bikefabrikant VanMoof failliet verklaard
Lees ook

Doek gevallen: worstelende e-bikefabrikant VanMoof failliet verklaard

De reparaties worden alleen niet meer betaald door VanMoof, je zult dus zelf de portemonnee moeten trekken. Dat gebeurt massaal. "Mensen komen spontaan bij onze locaties naar binnen met de VanMoof in de hand", zegt Pieter Bikker, directeur van het bedrijf tegen BNR. VanMoof-bezitters kunnen terecht bij een drietal vestigingen van KwikFit, in Amsterdam, Utrecht en Den Haag. 

Mogelijk wacht hen daar alsnog een teleurstelling, want veel specifieke onderdelen voor de fietsen zijn daar nu op, aldus Bikker. Het vervangen van remmen of banden gaat nog, maar accu’s van VanMoof zelf bijvoorbeeld niet. 

4. Kan ik het zelf doen, als ik de onderdelen heb?

Voorlopig worden er geen onderdelen meer geleverd. VanMoof was hier al even mee gestopt. Als het lukt om het bedrijf te verkopen, dan is het mogelijk dat de optie weer wordt aangeboden, meldt VanMoof in een Q&A. 

5. Blijft mijn fiets het doen?

De fietsen van VanMoof zijn uitgerust met allemaal technische snufjes, zoals de mogelijkheid om je fiets met een app van het slot te halen. Het bedrijf belooft zijn best te doen om de app in de lucht te houden. 

Toch adviseert VanMoof ook - omdat er altijd onvoorziene omstandigheden kunnen optreden - om een backup-code te maken waarmee je de fiets ook handmatig van het slot kunt halen. 

6. Krijg ik mijn geld terug?

Reken maar nergens op. Wie een fiets heeft besteld, vist waarschijnlijk achter het net. Je order cancelen gaat je niet helpen, als je al hebt betaald. Je kan je melden bij de curatoren, maar je komt achteraan in de rij van schuldeisers te staan. 

De Belastingdienst en het UWV hebben bijvoorbeeld voorrang als de curatoren met de opbrengst van de boedel van VanMoof schulden gaan aflossen. Wanneer de schuldeisers (een deel van) hun geld krijgen, is nog onmogelijk te zeggen. 

En er zit niet veel geld in de kas. Volgens de meest recente cijfers leed VanMoof grote verliezen. In 2021, het laatste jaar waarover cijfers bekend zijn, kwam de omzet uit op ongeveer 65 miljoen euro. Tegelijkertijd werd er een verlies van 76 miljoen euro geleden.

7. En het personeel dan?

Bij VanMoof werken ongeveer 700 mensen, volgens het bedrijf zelf. Voor de Nederlandse werknemers geldt een opzegtermijn van zes weken. Tijdens die periode zijn werknemers nog in dienst van VanMoof, meldt het bedrijf in een interne mededeling. 

Zolang die periode loopt, zijn medewerkers ook nog verplicht om te komen werken, tenzij het management anders beslist. Het zal nog wel enkele weken duren voordat het UWV klaar is om medewerkers een voorschot te sturen. Uitkeringsinstantie UWV is verantwoordelijk voor het doorbetalen van de salarissen van het personeel, maar voordat het zover is, moeten er nog wel wat formaliteiten worden afgehandeld. 

8. Hoe nu verder?

Nu VanMoof failliet is, gaan de curatoren op zoek naar partijen die (onderdelen van) het bedrijf willen kopen. Het zoeken naar een koper is bij een faillissement gek genoeg iets makkelijker geworden, omdat alle schulden en andere ellende achterblijft in de failliete boedel en de koper 'schoon' verder kan.

Maar in het geval van VanMoof is het de vraag of er nog wel gezonde onderdelen van het bedrijf zijn. De fietsen blijken onderhoudsgevoelig, het imago is volledig naar de knoppen. En omdat VanMoof zijn eigen onderdelen liet maken, kan een fietsenproducent na een overname ook geen schaalvoordelen behalen.

"Het voorstel aan andere fietsfabrikanten voor een overname leverde ook niets op. We hadden geen andere keuze."

In een mail aan het personeel schrijft oprichter Carlier dat er wel gezocht is naar nieuw geld, maar dat dit is mislukt. "Het voorstel aan andere fietsfabrikanten voor een overname leverde ook niets op. We hadden geen andere keuze."

Een doorstart maken wordt dus moeilijk. Voor de Nederlandse VanMoof-bezitters is dat slecht nieuws, want wie gaat die mooie fiets straks repareren als hij kapot is? Zij moeten erop hopen dat op zijn minst het onderhoudsbedrijf doorgaat. 

Zoiets gebeurde bijvoorbeeld in 1996, na het faillissement van de Nederlandse vliegtuigbouwer Fokker. Er vlogen destijds nog duizenden Fokkers rond, die allemaal goed onderhouden moesten worden. Daarom kon het onderhoudsbedrijf Fokker Services doorgaan. Dat bedrijf bestaat nog steeds.

Lees meer over
VanMoofConsumentenbondElektrische fiets