Klanten kunnen hun (kapotte) VanMoofs ophalen
Klanten van het failliete VanMoof krijgen de mogelijkheid om hun fiets op te halen die ze voor reparatie hadden weggebracht. Slecht nieuws: die fiets is zeer waarschijnlijk niet gerepareerd. Het ophaalproces start vanaf donderdag 27 juli, eigenaren krijgen tot 18 augustus de tijd.
Klanten om wie het gaat, krijgen een uitnodiging van het bedrijf. Vervolgens kunnen ze een tijdstip kiezen om de fiets op te halen bij het servicepunt van VanMoof waar ze deze hebben afgeleverd. In eerste instantie krijgen klanten ongeveer drie weken de tijd. Misschien wordt de periode nog verlengd, daar nemen de curatoren later een besluit over.
Het is mogelijk om iemand anders je fiets te laten ophalen. Diegene moet dan wel even een afspraak maken, anders krijgt hij of zij je fiets niet mee. De curatoren kiezen voor deze manier om 'ervoor te zorgen dat het een prettige ervaring is voor zowel riders als ons personeel'.
Geen geld terug of reparatie
De servicepunten zijn al even gesloten, vanwege de financiële problemen bij het bedrijf die uiteindelijk hebben geleid tot het faillissement, halverwege juli. Ze worden alleen geopend voor het ophalen van de fiets en ook echt alleen daarvoor, benadrukt het bedrijf in een bericht.
Er worden geen reparaties uitgevoerd en ook geen vragen beantwoord over nog niet geleverde fietsen of openstaande rekeningen, waarschuwt het bedrijf.
In welke staat je je fiets terugkrijgt, hangt af van wanneer men begonnen is met de reparatie. Als de reparatie klaar was voor 17 juli, de dag dat het faillissement werd uitgesproken, heb je geluk. Als dit niet het geval is, dan heb je pech.
Na het faillissement zijn er - vanzelfsprekend - geen reparaties meer uitgevoerd. En ook de mankementen waarbij een start was gemaakt om ze te verhelpen, worden niet gerepareerd. Sterker nog: je krijgt hem terug in de staat waarin je de fiets hebt gebracht.
Even geduld
Klanten waarvan de fietsen naar de centrale opslag in Utrecht zijn gestuurd moeten geduld hebben. De fietsen verzenden kost geld en tijd, en aan allebei is een gebrek. Hoe deze fietsen weer bij hun eigenaren terechtkomen, wordt nog bekokstoofd. De klanten om wie het gaat, krijgen een mail als er een plan is.