Mogelijk geld terug voor VanMoof-klanten die op hun fiets wachten
Een klein lichtpuntje voor gedupeerde VanMoof-klanten die vergeefs zitten te wachten op hun kekke e-bike. Als zij deze hebben betaald met hun creditcard, kunnen zij hun geld terugkrijgen. Betaalservice PayPal heeft een soortgelijke regeling.
Na het omvallen van de fietsenfabrikant eerder deze week zitten veel mensen die een VanMoof-fiets hebben besteld in onzekerheid. De kans is groot dat de fiets nooit geleverd wordt en dat klanten hun geld kwijt zijn.
Bij een faillissement krijgen de Belastingdienst en het UWV namelijk voorrang op andere schuldeisers als de curatoren de openstaande schulden gaan aflossen. Daarna zijn banken aan de beurt. En als er dan nog iets over is, worden consumenten terugbetaald.
Terugvragen via je creditcard
Maar heb je met je creditcard betaald bij het bestellen van je nieuwe fiets en is die niet geleverd, zoals bij VanMoof, dan kun je het geld toch terugkrijgen. Dat zegt creditcardbedrijf ICS na vragen van RTL Nieuws. Deze verzekering geldt voor de meeste van je creditcardbetalingen. Ook bij betaaldienst PayPal is er een mogelijkheid om het aankoopbedrag terug te claimen.
De kans dat Nederlandse klanten een creditcard via ICS hebben en aanspraak kunnen maken op de zogenoemde aflevergarantie, is best groot. ICS heeft namelijk niet alleen eigen creditcards, maar regelt ook creditcards voor onder meer de ANWB, ABN Amro en de Volksbank. Ook de kaarten van grote creditcardmaatschappijen VISA en Mastercard worden uitgegeven door ICS.
Betwisting
Om het aankoopbedrag terug te krijgen, moet een formulier worden ingevuld waarin je de reden van de zogeheten betwisting opgeeft. Klanten kunnen tot een jaar na de betaaldatum op deze manier hun geld nog terughalen.
Vervolgens betaalt ICS het aankoopbedrag binnen 30 dagen na je verzoek terug, als je aan de voorwaarden voldoet. Die verschillen per creditcard. Het creditcardbedrijf probeert op haar beurt het geld nog wel terug te krijgen van Mastercard en Visa.
Het is onduidelijk hoeveel klanten hun order bij VanMoof met de creditcard hebben afgerekend. De willen omwille van rust rond het failliete bedrijf niet reageren, laten zij weten.
Verliezers
Het faillissement van VanMoof kent verder alleen maar verliezers. Investeerders die de afgelopen jaren zo'n 200 miljoen euro in het bedrijf staken, zijn hun geld kwijt.
Ook de vele tienduizenden eigenaren van een nog functionerende VanMoof zitten met de gebakken peren. De vraag is of er straks nog iemand is die hun onderhoudsgevoelige fiets kan repareren, en of de software en app wel in de lucht blijven.