Essent 50 euro duurder

Klanten Eneco en Vattenfall in de stress over tarieven

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP/ Hollandse Hoogte/ Richard BrockenKlanten Eneco en Vattenfall in de stress over tarieven
RTL

Het is een stressvolle tijd voor consumenten met een variabel energiecontract. Energiebedrijven passen die tarieven doorgaans twee keer per jaar aan, afhankelijk van de energieprijzen op de markt. Die zijn fors gestegen. En dus verhoogt Essent de tarieven tientallen euro's. Klanten van Vattenfall en Eneco moeten nog even wachten op de nieuwe rekening.

Klanten van het bedrijf gaan gemiddeld 49 euro meer betalen per maand, wat neerkomt op een stijging van 35 procent, laat een woordvoerder weten. Zij bevestigt berichtgeving van de NOS over de tariefsverhoging.

Die verhoging is nodig vanwege de hoge energieprijzen op de internationale energiemarkt. Vooral gas is fors duurder geworden ten opzichte van een jaar geleden. Dat wordt onder meer veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne. 

Gaskraan uit Rusland dicht: energierekening hoe dan ook verder omhoog
Lees ook

Gaskraan uit Rusland dicht: energierekening hoe dan ook verder omhoog

Het nieuws over de tariefsverhoging zorgt niet alleen bij klanten van Essent voor stress. Ook consumenten die bij een andere energiemaatschappij zitten, willen graag weten waar ze aan toe zijn vanaf 1 juli. 

Druk bij de klantenservice

Bij Vattenfall 'staat de telefoon roodgloeiend' omdat klanten willen weten waar ze aan toe zijn, blijkt bij een telefoontje naar de klantenservice. De wachttijd liep vanochtend op tot ruim een half uur. Maar uitsluitsel kon de klantenservice niet geven aan ongeruste gebruikers. De tarieven gaan in ieder geval omhoog, horen klanten. 

Een woordvoerder van het bedrijf wil helemaal niks kwijt over een eventuele verhoging. "Wij willen eerst onze klanten op de hoogte brengen", zegt hij. Op dit moment weet het bedrijf nog niet wat de nieuwe variabele tarieven zullen worden.

Hetzelfde geldt voor concurrent Eneco. "Wij zijn nog bezig met de inkoop van de spullen die we nodig hebben", zegt de woordvoerder. Ze verwacht over ongeveer twee weken meer duidelijkheid te kunnen geven. 

Samen met Essent hebben deze twee bedrijven ongeveer driekwart van de markt in handen. 

Grotere groep in de problemen

De tariefsverhoging zal tot financiële problemen leiden bij een grotere groep klanten dan nu het geval is, verwacht Essent. Hoe groot die groep is wil de woordvoerder niet zeggen.

Toch is het aannemelijk dat het om een groot deel van de ruim 1,4 miljoen klanten van het bedrijf zal gaan. Op dit moment heeft de helft van hen namelijk nog een vast contract, en als dat contract afloopt krijgen zij ook een variabel contract. En dat gaan ze merken op hun energierekening die dan ineens veel hoger zal zijn. 

Compensatiegeld al uitgegeven

En er is volgens het bedrijf nog een factor waardoor de groep die in de financiële problemen komt nog groter zal worden. Dat zit hem in het verschil in timing tussen uitbetalen van de overheidscompensatie en het moment dat de eindafrekening van het energiebedrijf op de mat valt. 

De overheid geeft gezinnen met een lager inkomen ongeveer 800 euro om de ergste pijn van de hoge energieprijzen op te vangen. Daarnaast is een gemiddeld huishouden zo'n 565 euro minder kwijt dankzij een verlaging van de energiebelasting en btw.

Maar die komt volgens de energiemaatschappij niet altijd terecht op de bedoelde plek. "De compensatie voor lage inkomens vanuit de overheid wordt voor andere zaken gebruikt dan voor de energierekening", laat de woordvoerder weten. Mensen gebruiken het geld bijvoorbeeld om andere schulden af te lossen, voegt zij toe. 

Lees meer over
VattenfallEnecoEssentEnergieEnergierekeningEnergietoeslag