Heel gevaarlijk: werken in een distributiecentrum

Om te zorgen dat bestelde broeken, boeken en boutjes op tijd bezorgd worden, krioelt het in Nederlandse distributiecentra van orderpickers, heftrucks en andere transportmiddelen. Om aanrijdingen te voorkomen, moet je die goed van elkaar scheiden. Dat gebeurt alleen bij heel veel bedrijven niet, ontdekte de Arbeidsinspectie.
De dienst deed vorig jaar onderzoek bij 200 distributiecentra in Nederland, waarbij werd gekeken of er wel veilig gewerkt kan worden. Het gaat vooral om werkzaamheden als het verzamelen van orders, het in- en uitladen van vrachtwagens en het rondrijden met artikelen in bedrijfshallen.
Er zijn ruim 9000 distributiecentra (dc's) in ons land, waarvan ongeveer een derde in de afgelopen twintig jaar is gebouwd. Ongeveer 80 procent van de mensen die er werken is uitzendkracht, en heel vaak gaat het om arbeidsmigranten, blijkt uit een rondvraag van de inspectie bij bedrijven.
Bij heel veel bedrijven is het met voorzorgsmaatregelen bar slecht gesteld, blijkt uit het rapport van de inspectie. Bij vier van de vijf gecontroleerde bedrijven werden de regels een of meerdere keren overtreden.
Werk stilgelegd
In totaal werden bijna 547 overtredingen gevonden tijdens de inspecties. In 20 gevallen waren deze zo ernstig, dat de werkzaamheden moesten worden stilgelegd vanwege het gevaar voor de werknemers.
Daarbij ging het bijvoorbeeld om onvoldoende scheiding tussen waar orderpickers lopen en waar hun collega's met heftrucks of andere transportmiddelen mogen rijden. Omdat er onder hoge tijdsdruk gewerkt wordt, ligt een aanrijding op de loer, aldus de inspectie. Bij 108 van de 200 gecontroleerde dc's werden in totaal 215 overtredingen gevonden.
Andere overtredingen waren het ontbreken van maatregelen tegen vallen. In de dc's wordt met meerdere verdiepingen gewerkt, om ook in de hoogte spullen op te kunnen slaan. Bij vier bedrijven waren die verdiepingen niet afgesloten, met het risico op een val van wel negen meter hoogte.
Een derde reden om de boel stil te leggen was dat bedrijven een verbod negeerden op het gebruik van een bakje gekoppeld aan een heftruck. Deze werkwijze mag sinds juli 2020 niet meer, maar dit 'bleek nog niet bij alle distributiecentra bekend te zijn'.
Tien boetes
Om welke bedrijven het gaat, maakt de inspectie niet bekend omdat dit niet mag, vertelt de woordvoerder. "Het is een dwarsdoorsnede van de Nederlandse distributiewereld, dus allemaal", voegt hij nog wel toe.
De ergste overtreders kunnen nog post van de Inspectie verwachten. In tien gevallen was de overtreding zo ernstig, dat de dienst een boete op wil leggen. Hoe hoog die is, hangt af van verschillende factoren. Zoals de ernst van de overtreding, maar ook de grootte van het bedrijf en of een bedrijf al eens eerder is gewaarschuwd of beboet.