Tot november

Na golf van verontwaardiging stellen Essent en Vattenfall tariefverhoging energie uit

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Robin UtrechtNa golf van verontwaardiging stellen Essent en Vattenfall tariefverhoging energie uit
RTL

Energiebedrijf Essent gaat de tarieven voor klanten met een variabel contract tóch niet verhogen per 1 oktober. Het bedrijf kondigde vorige week aan dit te doen. Dat is tegen de regels volgens toezichthouder ACM. Essent is het hier niet mee eens, maar stelt de verhoging toch uit. Ook Vattenfall past het beleid aan.

Het gevolg van het uitstel is wel dat Essent de prijzen méér verhoogt dan het eerst van plan was. Het bedrijf kan naar eigen zeggen niet anders.

In de - koude - laatste drie maanden van dit jaar gaan de energieprijzen omhoog, dat is een gegeven. Door het aangepaste beleid heeft het bedrijf nu een maand minder om deze verhoging over te verdelen. En dus moeten klanten in de toch al dure maanden november en december meer betalen.

Energiecompensatie dreigt ook terecht te komen bij mensen met laag tarief
Lees ook

Energiecompensatie dreigt ook terecht te komen bij mensen met laag tarief

Essent-klanten die hun hoop hebben gevestigd op de overheidssteun in de vorm van de tijdelijke verlaging, moeten nog geduld hebben. De details van deze maatregel die op 1 november ingaat en vooruitloopt op de invoering van het prijsplafond, zijn nog niet bekend. 

Nieuwe tarieven

Essent gaat klanten uiterlijk 8 oktober op de hoogte brengen van de nieuwe tarieven, die dan op 7 november ingaan. Essent voorkomt hiermee dat de Autoriteit Consument & Markt gaat onderzoeken of het zich wel aan de wet houdt.

En dat geldt ook voor concurrent Vattenfall. Dit bedrijf was eind augustus al begonnen om klanten op de hoogte te stellen dat de tarieven omhoog zouden gaan op 1 oktober, maar een groep klanten kreeg pas in september bericht. Voor hen gaat de verhoging later in, 30 dagen nadat ze het bericht kregen. Vanaf nu gaat Vattenfall dat altijd doen, belooft het bedrijf

Onderzoek ACM

De ACM komt in actie nadat Eneco en Greenchoice hadden laten weten de tariefsverhoging niet terug te draaien. Minister Rob Jetten en de ACM vinden dat zij dit wel moeten doen, omdat zij hun klanten te kort van tevoren op de hoogte hebben gesteld van de wijziging die op 1 oktober ingaat.

Bedrijven moeten dit minimaal 30 dagen van tevoren aankondigen, aldus de toezichthouder vorige week tegen RTL Nieuws. De energiebedrijven hebben in hun algemene voorwaarden een termijn van 10 dagen opgenomen.

Essent past de werkwijze aan om gehoor te geven aan de oproep uit de Tweede Kamer. Het bedrijf houdt vol dat het dat niet hoeft, meldt het in een persbericht

Discussie over termijn

Essent vindt dat het de klanten wel op tijd geïnformeerd. "Een wetsovertreding door Essent was en is dan ook niet aan de orde", stelt het bedrijf. Dat Essent zich wel aan de periode van dertig dagen gaat houden, is 'om onrust onder klanten weg te nemen'.

Dat is ook de reden dat Vattenfall het beleid aanpast. Vattenfall wil de klanten niet laten wachten op de uitkomst van 'de belangrijke discussie die nu is ontstaan over de communicatietermijn' die de energiebedrijven voeren met minister Rob Jetten en de ACM.

Negatieve gevolgen

Die onrust, volgens Essent de schuld van de ACM, vindt het bedrijf 'vervelend'. Dat Essent het beleid verandert, kan ook negatief uitpakken voor de klanten. Omdat Essent langer van tevoren energie moet inkopen, kan het mogelijk minder profiteren van prijsdalingen. En de klanten dus ook, waarschuwt het bedrijf. 

Het uitstellen van de tariefsverhoging geldt voor alle klanten waarvan het variabele contract afliep, of klanten nu wel of geen bezwaar hebben gemaakt. Na de berichtgeving van RTL Nieuws hebben honderdduizenden klanten van energiebedrijven een voorbeeldbrief gedownload bij de ACM, waarmee bezwaar gemaakt kan worden tegen de tariefsverhoging. 

Greenchoice laat vandaag weten erbij te blijven dat de energieverhoging niet wordt uitgesteld, en wil verder niet reageren op vragen van RTL Nieuws. 

In onderstaande video legt topman Coen de Ruiter van concurrent Greenchoice uit waarom het bedrijf de tariefsverhoging niet meer terugdraait.

Lees meer over
EssentAutoriteit Consument en Markt