Energierekening valt 120 euro hoger uit in 2023 door duurder transport
Wat er ook gebeurt met de energieprijs en het prijsplafond, je bent naar verwachting een tientje meer per maand kwijt voor het transport van gas en elektriciteit naar je huis. Het transport van energie wordt namelijk ook duurder, door de hoge energieprijzen.
De transportkosten zijn vast onderdeel op je energierekening, los van wat je betaalt voor gas en licht. Hierdoor valt het buiten het prijsplafond dat vanaf volgend jaar geldt om te compenseren voor de hoge energieprijzen.
Dit jaar betaalt een huishouden op jaarbasis gemiddeld 397 euro aan transportkosten, dat wordt geregeld door netbeheerders. Voor volgend jaar is een huishouden gemiddeld 513 euro kwijt, meldt toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). Dat is een verhoging van 120 euro, oftewel bijna 30 procent.
Meer elektriciteit transporteren
Huishoudens krijgen hun elektriciteit geleverd van regionale netbeheerders, zoals Stedin, Liander en Enexis. Zij moeten momenteel grote investeringen doen om hun elektriciteitsnet te verzwaren. Vanwege de energiecrisis en de energietransitie schakelen we steeds vaker over op elektrisch rijden, leggen we zonnepanelen op het dak en nemen we een warmtepomp.
Om die apparaten allemaal draaiende te houden, moeten netbeheerders steeds meer elektriciteit transporteren.
Bij het transport van die elektriciteit - en overigens ook bij het transport van aardgas - gaat veel energie verloren. Dat gebeurt ook bij het omzetten van hoogspanning naar laagspanning. Netbeheerders moeten deze verloren energie ook betalen.
Duurder hoogspanningsnet
Op hun beurt krijgen de Stedins en Enexissen van ons land ook een flinke tariefsverhoging voor hun kiezen van TenneT, de beheerder van het landelijke hoogspanningsnet. Die voorziet de netbeheerders van stroom, maar ook andere bedrijven die direct op het hoogspanningsnet zijn aangesloten.
TenneT heeft voorgesteld om de tarieven die zij betalen voor de transport van stroom via het extra-hoogspanningsnet te verhogen met 84 procent. De transportkosten voor het gewone hoogspanningsnet zouden met 51 procent moeten stijgen.
De totale inkomsten voor TenneT stijgen hierdoor met afgerond 52 procent naar bijna 1,3 miljard euro. De landelijke netbeheerder heeft onder andere meer geld nodig vanwege de hoge inflatie en de hogere kosten om het elektriciteitsnet op zee aan te leggen.
Tarieven nog onder voorbehoud
Ook breidt Tennet het hoogspanningsnet de komende jaren uit. Dat is hard nodig, want de landelijke netbeheerder loopt al maanden tegen de grenzen aan van wat het hoogspanningsnet aankan. Die capaciteitsproblemen kostten Tennet vorig jaar bijna 340 miljoen euro.
De ACM moet overigens de nieuwe tarieven nog beoordelen en goedkeuren. Huishoudens kunnen hun netbeheerder niet kiezen; daarom stelt de ACM de uiteindelijke tarieven vast. Naar verwachting publiceert de toezichthouder deze eind november.
In onderstaande video leggen we uit waarom ons stroomnetwerk in zijn voegen kraakt: