Werk aan het spoor in 2023: op 40 trajecten minstens 3 dagen geen treinen
Treinreizigers die het afgelopen jaar al mopperden over het verloop van hun reis, staan volgend jaar opnieuw kommer en kwel op het spoor te wachten. Vanwege werk aan het spoor in opdracht van beheerder ProRail rijden er in 2023 op 40 trajecten geen treinen voor een periode van minstens drie dagen. "Geen verrassing, maar wel heel vervelend."
Dat blijkt uit een bijlage bij het plan van aanpak van ProRail die gisteren in alle stilte door staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Minimaal drie dagen
In het stuk staan alle 40 trajecten waar ProRail volgend jaar een zogeheten 'buitendienststelling' van minstens drie doordeweekse dagen verwacht vanwege werkzaamheden. In dat geval rijden er (op een deel) van het traject geen treinen en is de reiziger aangewezen op vervangend vervoer (of de auto / fiets / thuiswerken). Dit jaar stonden er 34 grote buitendiensstellingen gepland.
Het kan overigens nog wel zo zijn dat de dagen dat er geen treinen rijden, uitgesmeerd worden over een langere periode. Er is bovendien op meer plekken hinder dan de trajecten op de kaart.
Zoek het op:
In het onderstaande tooltje kun je kijken of er in de buurt van jouw station volgend jaar langer langer dan twee dagen geen treinen rijden vanwege werkzaamheden. En als dat zo is, hoeveel dagen er dan gewerkt wordt.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
De keren dat ProRail in het weekend aan het spoor werkt en er daardoor geen treinen kunnen rijden, zijn niet in het overzicht opgenomen. Dit jaar was dit ongeveer 650 keer het geval, vertelt een woordvoerder. Hij verwacht dat het volgend jaar nog vaker zal gebeuren.
Meer werk aan het spoor
De spoorbeheerder ontkomt niet aan de maatregelen vanwege het extra werk dat er verricht moet worden aan het netwerk. Vanaf volgend jaar wil ProRail 35 procent meer vervangen en vernieuwen aan het spoor dan het in de afgelopen jaren deed.
Dat is nodig om de verwachte groei van passagiers en vracht over het spoor in de komende jaren mogelijk te maken. Het gaat dan om grote uitbreidingsprojecten en groot onderhoud en vervanging van wat er al aan spoor ligt.
Grote delen van het spoor zitten aan het einde van de levensduur, vertelt Freek Bos van reizigersorganisatie Rover. "Dat moet onderhouden worden. Geen verrassing, maar wel heel vervelend." Dat er meer gewerkt wordt aan het spoor is dan ook niet per se een slechte zaak, benadrukt hij.
Hij maakt zich wel zorgen of er genoeg personeel is bij NS om reizigers te helpen die moeten omreizen. "Als je de dienstregeling al hebt uitgedund, is dat wel echt een punt van aandacht", waarschuwt Bos. Vanwege het personeelstekort heeft NS de dienstregeling voor volgend jaar aangepast. Er rijden minder treinen, om daarmee de kans te verkleinen dat er treinen op het laatste moment uitvallen.
Niet meer alleen 's nachts
Om te voorkomen dat gebruikers van het spoor, zoals Arriva, NS of Deutsche Bahn, al te veel last hebben van onvoorspelbare werkzaamheden, wil ProRail ze meer spreiden. Daarbij is het niet langer meer vanzelfsprekend dat er aan het spoor wordt gewerkt op tijdstippen dat zo min mogelijk mensen er last van hebben, zoals 's nachts of in de weekenden.
Daarmee hoopt ProRail ook een ander probleem op te lossen: het personeelstekort. Het is steeds moeilijker om mensen te vinden die bij nacht en ontij willen werken, legt de woordvoerder uit. "We moeten dus flexibeler worden."
Dat er meer aan het spoor gewerkt wordt is een nieuwe domper voor de treinreiziger na het toch al moeizame huidige jaar. Door personeelstekort was het in de afgelopen maanden vaak heel erg druk in de treinen van NS, ondanks dat er veel minder mensen met de trein reizen dan voor corona.
Kortere, vollere treinen
Vanwege een groot tekort aan machinisten en conducteurs zag de grootste vervoerder zich genoodzaakt om met kortere treinen te rijden. In september leidde dat ertoe dat er iedere week 183 treinen reden met te weinig plek voor het aantal reizigers dat normaal gesproken de trein zou pakken.