FNV waarschuwt voor nieuwe chaos op Schiphol in de zomer
Vakbond FNV vreest dat het 'torenhoge' tekort aan personeel bij de bagageafhandeling op Schiphol deze zomer opnieuw voor chaos zal zorgen. De werkdruk is te hoog en de lonen zijn te laag, aldus FNV. De vakbond roept luchtvaartmaatschappijen op de portemonnee te trekken.
Vorig jaar kregen veel reizigers te maken met lange rijen op de luchthaven, en de bijbehorende overlast. En zo'n scenario dreigt ook dit jaar, waarschuwt de FNV. De problemen vorig jaar werden voor een groot deel veroorzaakt door een tekort aan beveiligers.
Dat probleem is nu weliswaar een stuk minder groot, aldus de vakbond, maar het heeft zich verplaatst naar de bagageafhandeling. Daar wordt ervoor gezorgd dat je koffer in het vliegtuig belandt en uiteindelijk weer op de bagageband als je terugkomt.
Hogere lonen, meer vaste contracten
Er zijn daar nog te weinig mensen, zegt FNV, die in een brief luchtvaartmaatschappijen oproept om met de afhandelingsbedrijven om tafel te gaan om te zien wat de problemen zijn.
Een minimumloon van 14 euro per uur en meer vaste contracten zijn volgens FNV de oplossing. Ook moet er meer personeel worden geworven om de werkdruk omlaag te brengen en hogere lonen moeten daarbij helpen.
'Ticketprijs paar euro omhoog'
Nu nog vertrekken veel werknemers vanwege de veel te hoge werkdruk en de lonen die maar nét boven het wettelijk minimumloon liggen, aldus FNV. De bagageafhandelaars verdienen nu zo'n 11,50 euro per uur. Dat zou dus met bijna 22 procent omhoog moeten om de looneis van 14 euro te halen.
In euro's gemeten is dat maar 2,50 per uur, nuanceert woordvoerder Joost van Doesburg, campagneleider Schiphol bij FNV. De ticketprijs zou volgens hem maar met een paar euro omhoog hoeven om ervoor te zorgen dat er meer mensen aan het werk gaan bij bagageafhandelaars, zodat de werkdruk minder is en er dus minder problemen zijn.
Per 1 januari verdienen de bagageafhandelaars op Schiphol meer dan vorig jaar. Maar omdat het minimumloon ook omhoog is gegaan, is het verschil met het minimumloon hetzelfde gebleven, waardoor het lastig is om genoeg werknemers aan te trekken en ze vast te houden, zegt hij.
Contract met luchtvaartmaatschappijen
In tegenstelling tot de beveiligingsbedrijven, die een contract hebben met Schiphol, is het bij de bagageafhandelaars zo dat ze een contract hebben met de luchtvaartmaatschappijen. "Die hebben niet door dat er problemen zijn, of ze willen het niet doorhebben", zegt woordvoerder Van Doesburg.
"Vorig jaar konden luchtvaartmaatschappijen bij de problemen nog lekker de schuld geven aan Schiphol, vanwege de tekorten aan beveiligers", zegt hij. Maar die verdienen nu meer, er zijn betere rooster en rustruimtes. De flessenhals is nu dus het tekort aan bageafhandelaars.
FNV wil dat de luchtvaartmaatschappijen meer gaan betalen aan de bedrijven die de bagegeafhandeling doen, zodat zij hun personeel beter kunnen betalen, waardoor de tekorten worden opgelost.
Opnieuw problemen in meivakantie
Als de problemen niet worden opgelost, dan krijg je in de meivakantie dezelfde situatie als vorig jaar, aldus Doesburg. De luchtvaartmaatschappijen hebben de brief van FNV in het afgelopen weekend ontvangen en ze hebben volgens hem nog niet gerageerd.
Volgende week maandag 16 januari komen Schiphol, de bagageafhandelaars en de luchtvaartmaatschappijen bij elkaar om te bekijken of er in de meivakantie voldoende bagageafhandelaars zijn om alle vluchten te kunnen uitvoeren, aldus Hans van Kastel, woordvoerder van Schiphol Groep.
In deze video zie je dat reizigers afgelopen zomer stress hadden als ze 'maar' vier uur vantevoren op Schiphol mochten zijn: