Extra toeslag en betere roosters voor beveiligers op Schiphol
Schiphol en de bonden zijn het eens over maatregelen om de werkomstandigheden te verbeteren. Zo worden de rustruimtes aangepakt, roosters worden voorspelbaarder en beveiligers krijgen een toeslag. Schiphol hoopt dat er hierdoor meer mensen op de luchthaven willen werken, zodat er een eind komt aan de ellenlange rijen op de luchthaven.
Het gaat om de drie R-en in het akkoord tussen Schiphol en de vakbonden. Zo worden de rustruimtes aangepakt, de roosters worden voorspelbaarder en de remuneratie (het loon) gaat omhoog.
Dat moet ervoor zorgen dat Schiphol aantrekkelijker wordt om te werken, om zo het personeelstekort op te lossen.
Rustruimtes en roosters
Ruimtes waar het beveiligingspersoneel kan pauzeren zijn nu soms heel erg smerig, maar Schiphol belooft beterschap. De ruimtes worden met poed aangepakt.
Verder gaat het aantal momenten dat een werkdag kan beginnen van 17 naar 10. Dat maakt de roosters overzichtelijker en het moet leiden tot een betere werk-privébalans.
Toeslag
Vanaf 1 november tot eind 2024 krijgen beveiligers die werkzaam zijn op Schiphol en Rotterdam The Hague Airport een toeslag van 2,50 euro per uur bovenop hun uurloon. Zo hoopt Schiphol dat beveiligers, ondanks de huidige werkdruk, op de luchthaven willen blijven werken.
Ook hoopt Schiphol dat het zo makkelijker zal zijn om nieuwe beveiligers aan te trekken.
Daarnaast blijft de arbeidsmarkttoeslag van 1,40 euro per gewerkt uur, zoals afgesproken in het Schipholakkoord van juni, bestaan.
Beveiligers krijgen verder nog een extra toeslag van 35 procent als ze tussen middernacht en 05.30 beginnen. Dat geldt voor de uren die ze werken tot 06.00 uur.
Daardoor zouden de wachtrijen, die reizigers dit jaar soms tot wanhoop dreef, korter moeten worden.
'Nóg meer verbeteringen nodig'
Vakbond CNV is blij met de afspraken. De toeslag die nu is afgesproken, is onderdeel van het loon en dat is een groot voordeel ten opzichte van de zomerbonus. Hierdoor telt de toeslag ook mee bij ziekte en verlof, aldus CNV.
"Maar het wordt wel een lange weg voordat de situatie weer is genormaliseerd. En er zijn voor de langere termijn ook andere, structurele verbeteringen nodig", zegt onderhandelaar Erik Maas van CNV Vakmensen.
Aanbesteding
We moeten niet naïef zijn, zegt hij. "Met alleen wat extra geld is het probleem niet opgelost. We pleiten voor structurele verbeteringen op Schiphol, bijvoorbeeld als het gaat om de manier waarop de aanbesteding nu plaatsvindt. Er moet een eind komen aan de moordende concurrentie, over de ruggen van werknemers."
Hij roept de overheid dan ook op om hierbij de regie te nemen. Het Rijk is immers grootaandeelhouder van Schiphol. Vorige week stuurde CNV nog een brief aan de Tweede Kamer, met concrete voorstellen.
Kostenpost Schiphol
De afspraken betekenen overigens voor Schiphol wel een extra kostenpost van enkele tientallen miljoenen. Dat zal de winst van Schiphol drukken, waardoor Schiphol minder dividend zal kunnen uitbetalen aan de aandeelhouders. Naast het Rijk (70 procent) zijn dat de gemeenten Amsterdam (20 procent) en Rotterdam (2,2 procent).