Sinds de AVG bijna 10.000 privacyklachten bij toezichthouder

Bijna 10.000 mensen hebben het afgelopen half jaar privacyklachten gemeld bij toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens. Mensen klagen vooral over privacyschendingen waarbij organisaties niet goed omgaan met het recht op inzage of het recht op verwijdering.
Sinds de invoering van Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) op 25 mei namen bijna 23.000 consumenten en organisaties contact op de privacywaakhond. In totaal kwamen er 9661 klachten over mogelijke privacyschendingen binnen, meldt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
In een derde van de gevallen wordt er geklaagd dat mensen niet goed hun rechten kunnen uitoefenen met betrekking tot de verwerking van hun gegevens.
Kopie ID
Bij inzage- en verwijderverzoeken gaat het bijvoorbeeld wel eens mis als organisaties vragen om een kopie van iemands identiteitsbewijs, voordat zij echt iets wissen. En dat mag niet zomaar volgens de nieuwe regels, stelt de Autoriteit Persoonsgegevens.
Als een organisatie ook op een minder vergaande manier vast kan stellen dat jij bent wie je zegt dat je bent, dan moeten ze voor die manier kiezen.
BKR vraagt bijvoorbeeld geld als iemand sneller toegang wil tot gegevens die de organisatie heeft over hem of haar, meldde de NOS gisteren, terwijl dat volgens juristen niet in de haak is. AP liet aan de NOS weten dat te onderzoeken.
Te veel data
Ook klaagt 15 procent over het te veel verzamelen van persoonsgegevens. Denk bijvoorbeeld aan webshops die je verplichten om je geslacht, je geboortedatum of je telefoonnummer in te vullen.
Dat mag zo’n bedrijf niet, omdat die gegevens niet noodzakelijk zijn voor het bezorgen van een product. Daarnaast wordt er veel geklaagd over het doorgeven van data aan derden.
Zakelijke dienstverlening
Vooral in de zakelijke dienstverlening gaat het mis. Zo’n 41 procent van de klachten heeft betrekking op die sector waar winkels en nutsbedrijven onder vallen, maar ook media, loterijen en telecombedrijven.
Ongeveer de helft van alle ontvangen klachten is behandeld en afgesloten, rapporteert AP. Bij zo'n 20 procent van die klachten waren organisaties waarschijnlijk in overtreding en kregen zij de regels nog eens goed uitgelegd.
In 10 procent van de afgesloten klachten ging het echt om een overtreding en werden de betrokken organisaties gevraagd hun werkwijze aan te passen.
Het afgelopen half jaar wilde AP zich vooral richten op het beëindigen van de overtredingen en zorgen voor een situatie die wel volgens de wet is. In de toekomst gaat het vaker leiden tot onderzoek en sancties, belooft AP.