Europeanen kunnen 'For You'-functie TikTok voortaan uitschakelen
TikTok gaat zijn app aanpassen om te voldoen aan de strenge Europese regels. Europese gebruikers krijgen voortaan de mogelijkheid om geen gepersonaliseerde video's meer toegestuurd te krijgen.
TikTok kondigde aan dat het gebruikers in Europa voortaan in staat zal stellen de "For You'-functie uit te schakelen. Die functie zorgt ervoor dat mensen video's kunnen bekijken op basis van hun persoonlijke interesses. Volgens critici werkt die functie enorm verslavend.
Populair
Wie de functie uitschakelt krijgt in plaats daarvan video's te zien die wereldwijd of in eigen land populair zijn.
Ook kondigde TikTok aan dat het voor Europese gebruikers voortaan makkelijker wordt om illegale inhoud te melden. Gebruikers in Europa tot 17 jaar krijgen bovendien voortaan geen advertenties meer te zien.
Meer privacy en bescherming
De nieuwe EU-wetgeving moet de privacy van gebruikers beter waarborgen en een betere bescherming bieden tegen desinformatie, reclame en schadelijke content. Eurocommissaris Thierry Breton (Interne Markt) had het Chinese bedrijf tot september de tijd gegeven om het beleid aan te passen.
Ook bedrijven als Amazon, Apple, Google, X (het voormalige Twitter) en Wikipedia moeten uiterlijk september aan de regels van de Europese Digital Services Act voldoen.