Geen spitsheffing? Dan betaalt volgens NS-baas iedereen de rekening
Als er geen spitsheffing wordt ingevoerd in de trein, dan wordt het treinkaartje voor álle reizigers duurder. Dat zei NS-topman Wouter Koolmees vanmiddag in de Kamer. Hij was daar om zijn plannen voor duurdere treinkaartjes in de spits toe te lichten. Een laatste poging, want een meerderheid van de Tweede Kamer is tegen.
De NS wil in 2026 de mogelijkheid krijgen om 'tarieven te differentiëren naar tijd en/of plaats'. Dat wil zeggen: de NS mag reizigers in de spits meer laten betalen en buiten de spits minder. Het zou gaan om een maximale heffing van 2,50 euro op een kaartje.
Maar een meerderheid van de Tweede Kamer voelt daar niets voor zo, meldde RTL Nieuws vrijdag al. NS-topman Wouter Koolmees probeerde de Kamerleden vandaag alsnog te overtuigen van de plannen voor de omstreden heffing.
Goedkoper voor heel veel mensen
Koolmees begrijpt dat de prijzen van treinkaartjes 'een politiek heikel punt' zijn. Maar zo vervolgde de NS-topman: de groep die op onvermijdelijke kosten dreigt te worden gejaagd is volgens NS goed voor slechts zo'n 5 procent van het totale aantal reizigers. Voor 80 procent van de treinreizen geldt dat het kaartje juist goedkoper wordt.
Een heffting in de spits is volgens de NS noodzakelijk omdat de treinen tijdens spitsuren nu vaak overvol zijn, terwijl ze buiten die tijden weinig gebruikt worden. Door de huidige drukte in de spits moet de NS veel meer treinen aanhouden dan bij een betere reizigersspreiding. Dat kost veel geld.
Het alternatief is volgens de NS dat de prijzen voor iedereen blijven stijgen en de treinen op piekmomenten alleen maar voller worden.
Waarom wordt het duurder?
Dat het reizen duurder wordt is vooral een kwestie van achterstallig onderhoud, benadrukt Koolmees. De afgelopen jaren kon NS een groot deel van de kostenstijgingen niet doorberekenen aan de klanten als gevolg van afspraken die daarover waren gemaakt met het kabinet. Nog altijd kan het bedrijf de komende twee jaar niet meer dan de helft van die 'misgelopen' inflatie verrekenen in de prijzen, aldus de topman.
Debat
De vraag is of de Tweede Kamer zich laat overtuigen. Het is verkiezingstijd en dan eisen veel partijen toch een betaalbaar prijskaartje. Morgen gaat de Kamer over deze controversiële maatregel in debat. Als de Kamer 'nee' zegt tegen de spitsheffing is wel de grote vraag: wat dan? Want dat er iets moet gebeuren aan de overvolle treinen, daar is iedereen het wel over eens.