Economie

'VK bereidt plan voor om vloot te charteren bij harde brexit'

Door Pepijn Nagtzaam··Aangepast:
© Getty Images'VK bereidt plan voor om vloot te charteren bij harde brexit'
RTL

De Britten hebben plannen om schepen te charteren die voedsel en medicijnen moeten brengen als het komt tot een harde brexit. Dit doen ze uit vrees dat de handelsroute Dover-Calais verstopt raakt.

Dat schrijft de Financial Times. Het is een van de zwartste scenario’s die er mogelijk zijn na 29 maart, maar de Britten houden er serieus rekening mee. In een kabinetsvergadering is gisteren volgens de Britse krant gesproken over een mogelijk vooruitzicht van forse tekorten aan eten en medicijnen.

Dat het zover zal komen is allerminst zeker. De Britten hopen dat het lukt om een deal te bereiken voor het einde van dit jaar. Over veel zaken zijn de Britten en de Europese Unie het al eens, maar een akkoord ligt er nog steeds niet.

'Verstandig om voorbereid te zijn'

Het Britse ministerie voor Transport wil niet aan RTL Z vertellen of de charterplannen echt zijn. Een woordvoerder houdt het erop het verstandig is voor de overheid en bedrijven om zich voor te bereiden om verschillende scenario’s. Of een van die scenario’s inhoudt dat de Britten schepen gaan huren, wil de woordvoerder niet zeggen.

Brexit: de vier scenario's op weg naar de deadline
Lees ook

Brexit: de vier scenario's op weg naar de deadline

Havens kunnen verstopt raken

Leden van het kabinet van May hebben gisteren te horen gekregen dat de handelsroute Dover-Calais vast kan lopen na brexit, schrijft the Financial Times. Het 33 kilometer brede nauw van Calais en de twee havens zouden verstopt raken doordat de Fransen volgens de regels van de Wereldhandelsorganisatie douanecontroles gaan uitvoeren. Daardoor zou slechts 12 tot 25 procent van de huidige capaciteit gehaald zou kunnen worden.

David Lidington, de nummer twee van Theresa May, vertelde de kabinetsleden dat die situatie tot zes maanden zou kunnen duren. In diezelfde vergadering werd duidelijk dat transportminister Chris Grayling met overheidscollega’s heeft gesproken over de mogelijkheid om schepen of laadruimte te charteren.

Die schepen zouden dan de flessenhals Calais-Dover moeten ontlasten, door voorraden met eten, medicijnen en mogelijk onderdelen voor auto’s naar andere Britse zeehavens te brengen. Volgens de Financial Times noemt iemand die kennis heeft van de plannen het 'een klucht dat de overheid als veerdienst moet werken'.

Lees meer over
BrexitGroot-Brittannië