Eruit vliegen?

Weekend van de waarheid voor KLM'ers: kiezen ze voor vertrekregeling of niet?

Door Eva Segaar··Aangepast:
© ANPWeekend van de waarheid voor KLM'ers: kiezen ze voor vertrekregeling of niet?
RTL

Een duivels dilemma voor de ruim 35.000 werknemers van KLM. Vrijwillig vertrekken of toch blijven? Maar dan misschien alsnog ontslag riskeren. Dit weekend moeten KLM'ers de knoop doorhakken, want zondag sluit de inschrijvingstermijn voor de vrijwillige vertrekregeling.

De vrijwillige vertrekregeling (vvr) biedt een financiële vergoeding die afhankelijk is van de lengte van het dienstverband. Voor de eerste tien jaar dat je voor KLM werkt krijg je een kwart maandsalaris per dienstjaar.

Vanaf het elfde dienstjaar krijg je daar bovenop nog eens één heel bruto maandsalaris per dienstjaar. De maximale vergoeding is in totaal achttien bruto maandsalarissen. Je gaat dan tussen 1 september en 31 december uit dienst. 

Het nieuwe vliegen 

Waarom medewerkers voor de vrijwillige vertrekregeling kiezen verschilt. Sommigen zien het nieuwe vliegen niet meer zitten, met mondkapje en zonder het mogen aanbieden van service. Anderen geven aan wel toe te zijn aan een nieuwe stap: ze willen een eigen onderneming beginnen of deden dat er al naast en zien dit als een kans om daar volledig voor te gaan.

Veel medewerkers willen bovendien de weg vrij maken voor de nieuwe generatie. Een piloot die in de buurt komt van zijn pensioenleeftijd vertrekt omdat zijn drie kinderen ook bij de KLM werken, zo laat hij weten. Hij hoopt ze een toekomst bij de luchtvaartmaatschappij te kunnen bieden door zelf te vertrekken.

Geen gemakkelijke keuze

We kunnen de werknemers van KLM niet citeren, omdat ze daar toestemming voor nodig hebben van de KLM en deze niet krijgen. In dit artikel worden de medewerkers daarom geparafraseerd.

Alle medewerkers zeggen dat het geen makkelijke keuze was om 'op de knop te drukken,' zoals het kiezen voor de vertrekregeling wordt genoemd. Het is toch een 'manier van leven,' die je in sommige gevallen na 35 jaar vaarwel zegt. 

Vakbonden KLM dienen klacht in bij Europese commissie over voorwaarden steunpakket
Lees ook

Vakbonden KLM dienen klacht in bij Europese commissie over voorwaarden steunpakket

Lekkers mee voor de crew

Wel mogen sommige oud-medewerkers gebruik blijven maken van de speciale tickets voor personeelsleden, waarbij je tegen een laag tarief kunt vliegen als niet alle stoelen bezet zijn. Dit hangt onder andere af van het aantal dienstjaren.

Volgens Birte Nelen van FNV Cabine is het personeel bang dit recht te verliezen als ze er later uit moeten. "En dat is niet omdat het vliegen dan veel goedkoper is, maar het zorgt voor het houden van verbondenheid met het bedrijf. Je bent dan toch weer met collega's aan boord, en vaak nemen ze wat lekkers mee voor de crew."

Vlieg ik eruit, of vlieg ik nog even door?

Maar wat is nou verstandig: kies je nu voor baanverlies, of voor mogelijk baanverlies op de lange termijn? Volgens Nelen is er niet een beste keuze. Het ligt vooral aan je persoonlijke situatie. "Er is nog veel onzeker, maar de vertrekregeling is een aantrekkelijk aanbod als je de toekomst van het vliegen niet meer ziet zitten."

Ze vertelt dat de medewerkers die ervoor hebben gekozen vaak al nadachten over een carrièreswitch, of al dicht op hun pensioen zitten. "En als ze de keuze hebben gemaakt, lucht dat enorm op. Ze lagen er nachten van wakker, maar zijn nu blij dat ze de regie in eigen handen hebben genomen."

Zorgen over de toekomst

De Vereniging van Luchtvaart Technici (NVLT) herkent dat beeld. "We horen dat ze zich zorgen maken over de toekomst," zegt Robert Swankhuizen, voorzitter van de NVLT. "Maar er is grote vraag naar technici." Hij verwacht dan ook niet dat er veel gedwongen uit moeten. 

Volgens Swankhuizen stond de teller woensdag op 1500 aanmeldingen voor de vertrekregeling. KLM zegt geen tussentijdse mededelingen te doen. De deadline is zondag 12 juli om 17.00 uur. Later zal KLM bekend maken hoeveel werknemers er gebruik maken van de regeling. En eind deze maand wordt bekend hoeveel medewerkers er gedwongen uitvliegen. 

Lees meer over
Air France KLMSchiphol